Japán rock
szerző: Szántó Sz. Erika
Az amerikai megszállás idején a rock a jazzel, a countryval és a poppal együtt szivárgott be Japánba. Az ötvenes évek mindent elsöprő rockabilly őrülete (vagy ahogy ott hívták: 'rokabiri') hamar lelkes rajongótábort gyűjtött: feltűntek Bill Haley és Elvis Presley apróbb és vékonyabb, de annál kitartóbb imitátorai, de ami ennél is fontosabb megjelentek az első igazi japán rock csemegék.

A hatvanas évek az amerikai Ventures zenekar és az elektromos gitár imádata körül forgott. Az eleki mániának köszönhetően (eleki = electric = electric guitar... igazi japán szófacsarás) minden fiatal azonnal gitárt akart ragadni. Csak '65-ben közel nyolcszázezer elekromos gitárt adtak el és százával alakultak a zenekarok. A korszak legnépszerűbb zenakarai közt volt a Bluejeans és a Bunnys (melyek között az összekötő kapocs, a különleges játékstílusáról és kisérletező kedvéről ismert Takeshi Terauchi volt, aki olyan különlegességekért is felelős, mint a rockot és tradicionális japán zenét ötvöző 'eleki bushi' című nagylemez), valamint a színészként indult, de a Ventures hatására a zenélésbe is belekóstoló Yuzo Kayama vezette Launchers. Az alábbi klipben Kayama és zenekara már a későbbi beat korszakra gyakorol.



A hetvenes évekre egyre több japán rockegyüttes jelent meg saját egyedi hangzásvilággal. Közéjük tartozott a '66-ban még eleki csapatként induló, később vad és furcsa koncertejeiről ismert, pszichedelikus csapattá alakuló The Mops is, akik számtalan új stúdiótechnikai fogást és zenei hatást honosítottak meg Japánban.


A hardrock, szintén amerikai hatásra, a '80-as évek elején kezdte meg körútját. Az X-Japan volt az első csapat, mely a zenén kívül idétlen arcfestékekkel és ruhákkal is rátett már a hatásra.



A nyugat Quentin Tarantino Kill Bill című 2003-as filmjének első részében szembesült a fantasztikus garázs-pop-punkot játszó, a The 5.6.7.8's japán hölgyek alkotta trió létezésével. A két nővér, a dobos Fudzsijama Szacsiko és az énekes-gitáros Fudzsijama „Ronnie” Josiko, zenekaruk nevéhez illően az ötvenestől a nyolcvanas évtizedig számos korszak zenéjéből merítenek.



Végül nézzük a fiatal japán rock generációt is, amely már plüssállatokkal sem rest zenélni.