Divat – zene – kifutók – avagy mire lépj?
szerző: Baranyai Richárd
Valamikor néhány hónapja csináltam egy kis animációt egy designer outlet cégnek. Akkor futottam össze először azzal a problémával, hogy milyen zenét is tegyünk a kifutós képek alá...Aztán jött a felismerés: arra van a net, hogy megtudjam. És lőn világosság!

Annyi blog és honlap foglalkozik napi 26-30 órában a divattal (ellegirl.elle.com, www.thefashionspot.com, therunwayroom.blogspot.com stb.), és olyan megszállottan, hogy nem meglepő, hogy minden nagyobb divatbemutató hanganyaga (de minimálisan a lejátszott zenék listája), megtalálható. Azt hinné az ember, hogy a nagy cégek külön zenét íratnak a bemutatóikra, vagy legalább nagyon különböző számokat válogatnak, de meglepő módon ez nem így van. Nagyon jól megfigyelhető egyfajta elvárás a kifutói zenékkel kapcsolatban, ami talán így összegezhető:

1. legyen pörgős, és magával ragadó
2. DE ne legyen túl pörgős, mert akkor a modellek túl gyorsan vonulnak el (rossz esetben igyekezetükben elesnek, kitörik a lábukat, stb.)
3. valahogyan kapcsolódjon a bemutató, a ruhák stílusához
4. csak a divatbemutató egysége számít, ha ennek eléréséhez Nirvana kell, akkor jöjjön az (sajnos már nem tudom melyik cégnél hangzott föl Nivana, de az biztos, hogy viktoriánus stílusú ruhákhoz téptek a gitárokba, hegedűkbe)
5. Mint láthatjuk a szabályok egyszerűek (mint a divatszakmában minden szabály), és mégis bonyolultak (mint a divatszakmában minden szabály).



Nincsenek igazán kőbe vésett igazságok, csak az számít, hogy ami végül létrejön, az levegye a lábáról a szakmát, és ha ez megtörtént, akkor a szakújságírók majd leveszik a lábukról a vásárlókat. Egy kis visszatekintés: (ne menjünk messzire, mert nem 10 oldalas listát akarok írni):
-2007: Lily Allen, Scissor Sisters, Blondie (persze még sokan mások, de ezek a legjellemzőbbek)
-2008: Santogold, Coldplay, Chemical Brothers
-2009: ami jelenleg látszik belőle: Wim Mertens, Empire of the sun, Munchausen

Láthatjuk, a zenei divat is megjelenik a kifutókon, vagy fordítva: a kifutókon elhangzó zenék divatosak lesznek. De nem mindegy a sorrend? Úgyis látjuk, tapasztaljuk, hogy amit a divattervezők megálmodnak, az előbb-utóbb (ha máshogy nem, de kínai utánzatokban) megjelenik az utcákon, amilyen zenét ők választanak, az előbb-utóbb meg fog jelenni az MP3 lejátszókon. Csoda is lenne, ha ezt nem használnák ki néhányan, így hát megtalálhatjuk az e-bayen is azokat a CD-ket (Runway Hits, Project Runway), amik a kifutói mixeket tartalmazzák, valaint néhány honlapon a műkedvelők által összeszedett, leölthető listákat. Ezzel már el is juthatunk abba a kettős világba, amikor az utca köveit úgy koptathatjuk, mintha a kifutón vonulnánk, és a járókelők lesznek a mi közönségünk. (Csak tapsot ne várjunk, elég, ha egy-egy elismerő pillantást kicsikarunk az emberekből).