A szabadulóművész apológiája
szerző: Szántó Sz. Erika
Feljegyzések a Krétakör interaktív felvonásokra tagolt operajellegű játékáról. 
forrás:Krétakör
-Míg a RÉS, egy életéből valamilyen módon kiutat kereső ember menekülését mutatta be, (mert a házasság, családalapítás bár kontextusa válogatja, de sokszor menekülés és nem valódi, átgondolt szándék. A házasság értelmét logikusan nem is lehet ábrázolni, csak képekben, hasonlatokban, mint a költészet tárgyát), addig a Laborhotel a valóságot, a kapcsolatok valóságát járta körül. Mi a valóság? Hangzott el többször a kérdés. Viszonyítási alap? Pillanatfelvétel?
 
-Az alternatív színházról: mell, pina, fasz. Nem mindegy a sorrend.
 
-„A szexualitás inkább a hatalmi viszonyok rendkívül telített kereszteződési pontja, férfiak és nők, fiatalok és öregek, szülők és gyerekek, nevelők és tanítványok, papok és hívõk, a közigazgatás és a lakosság között.”

-A francia lány, mikor egyedül marad, felhívja a barátját. A lány támogatást és védelmet vár, nem érdekli az igazság.
-Biztos eltúlzod, miért beszéltek volna ki?
Nincs kedve még a barátja előtt is megvédeni magát, de már belekerült, egyre görcsösebben ragaszkodik a véleményéhez. Összevesznek. Hogy tud ennyire elsikkadni a kommunikáció a kapcsolatokban? Jönnek a halottkémek.
 
-Fürdő. Lehet a koleszban, egy kempingben, bárhol. Zuhanyoznak. Követünk egy lányt, levetkőzik, behúzza a függönyt. Tisztálkodás közben franciául beszélget a másikkal. Bejön két magyar lány fürdőköpenyben, neszesszerüket szorongatva. Ők is tusolnak. Közben vidáman csevegnek. Nevetnek. Saját nyelvükön, saját kódrendszerükkel beszélnek egymással. Kimennek.
-Hallottad miket mondtak, és hogyan? -hangzik franciául. Biztos rólunk beszéltek.
 
-A férfi vajon rájön valaha miért ölte meg magát a lányt? Minden igyekezete ellenére, nem hiszem.
 
-Bámulunk. Punc, hozz egy liter tejet. A színházi fikciót szét lehet választani a valóságtól?
 
-Schilling Árpád magával kezdi a kitárulkozást: látjuk felnőni, látjuk az életét, szerelmét és házasságát, gyermeke születését. Látjuk, hogyan találja meg a Rést a valóságba és az életbe, hogyan születik meg lányával együtt, vagy újjá.

-Egy szoba. Az anya terrorizálja a lányát.
-Megmutatod mit csináltál? ("you're not my mom"-hangzik a dalban)
-Ügyes vagy, de te tudsz ennél jobbat is, tudsz ennél jobbat is.

A szabadulóművész apológiájáról bővebben:                                                       www.szabadulomuvesz.kretakor.hu
kretakor.blog.hu