West Side Story
szerző: Plecskó Edina
Az immáron több mint fél évtizedes múltra visszatekintő West Side Story minőségi ugrást jelentett az ’50-es évek musicaltörténelmében, amely kiemelkedő értékét jelen napjainkig is tovább őrzi. A Leonard Bernstein, Stephen Sondheim és Jerome Robbins alkotói hármas jegyezte műben a társadalom legégetőbb problémái tárulnak fel kitűnő progresszivitással, végleg háttérbe söpörve az addig sikereknek örvendő közhelyes és mondanivalóval nem bíró darabokat.

A Winter Gardenben 1957. szeptember 26-án debütáló musical eredetileg Jerome Robbins ötleteként született meg, aki Rómeó és Júlia történetének újraalkotását ír és zsidó szerelmesekkel képzelte el. Ez azonban a Broadway számára már ismert téma volt, miként aktualitást is nélkülözött: így terelődött a figyelem New York színes bőrű lakosaira, arra a Puerto Ricó-i közösségre, amely szenvedélyes és vad fiatal csoportban meglelték a Shakespeare-i alaptörténet egy szükséges pólusát. Az ellenpontként felálló másik oldalt pedig az amerikai „Jets” banda testesítette meg, a librettóíró kutatómunkájának köszönhetően hűen ábrázolva beszédstílusukat.
A Jetsek megvetik a bevándorlókat, s bandavezérük Riff irányításával – aki az egyik volt alapítót, Tonyt is meghívja az összecsapásra – háborút indítanak ellenük. Ám az esti táncmulatságon a portói banda főnökének, Bernardónak a húga, Maria és Tony végérvényesen egymásba szeretnek. Egy kisebb összecsapás után az est véget ér és Tony magányosan, Maria nevét dúdolva bolyong az utcákon – szerelmes érzéseit csodás dallamokkal bemutatva a Maria és a Tonight című számokkal egyaránt. Eközben a két banda feszülten várja a nagy harcot, ámbár Tony megpróbálja az indulatokat csitítani, de a dráma törvényszerűen bekövetkezik. Bernardo ugyanis halálos sebet ejt Tony barátján, aki felindultságában leszúrja Maria bátyját, immár végleg megpecsételve sorsát. S noha a lány szerelme még ezek után is erősebbnek bizonyul bátyja gyilkosa iránt érzett gyűlöleténél, a spanyol anyanyelvű banda közelgő bosszúja fenyegetve néz le a fiúra.

Egy hazugság okán pedig bekövetkezik a végső tragédia: a Puerto Ricó-i Anita haragjában azt mondja a Jesteknek, hogy Mariát megölte Chino, ezért Tony is üvöltve kéri, ölje meg őt is. A lövés pillanata pedig pont akkor történik meg, amikor a fiú éppen megpillantja a feléje igyekvő Mariát – a holttest felett egymással és tettükkel szembesülő bandatagok már túl későn, de végül rájönnek ellenségeskedéseik értelmetlenségére.


A West Side Storyban a szerelem, a feszültség és táncos jelenetek mindegyikét erős szenvedély fűti át, s talán Bernstein életerős zenéjének is köszönhetően döntöttek úgy az alkotók, hogy Shakespeare Júliájától eltérőn Maira életben marad. A darab sikerét első sorozatbeli 734 előadása mellett folyamatos felújításai és az 1961-es filmváltozat is jegyzi, ez utóbbi Jerome Robbins rendkívül karakteres és hatalmas őserővel bíró koreográfiáját és felejthetetlen táncjeleneteit hűen őrizve.