A globalizáció gyümölcse - E.B.E.
szerző: Kinga
A European Bridges Ensemble 5 laptop - előadóból, egy vizuális művészből és egy karmesterből áll, egyik elsődleges céljuk a kulturális és földrajzi határok sikeres áthidalása. Az EBE-ről Siska Ádámmal beszélgettem, aki az együttes legfiatalabb zeneszerzője, és 2007 óta Marlon Schumacher kilépése óta tagja.

Általában az elektronikus zenei együttesek - mint például a The Hub, vagy a PLOrk (Princeton Laptop Orchestra) - úgy működnek, hogy fognak egy halom „kütyüt”, és teljesen szabadon - vagy minimális megkötéssel -, valamilyen koncepció mentén, improvizálnak. Ehhez képest az EBE kilóg a sorból, vagy mondhatni hagyománykövetőbb, mert minden darabjuk precízen meg van komponálva. Nagyon sokat dolgoznak egy zenemű megszületésén és ez általában a kísérleti együttesekre nem jellemző.


De nézzük meg közelebbről. Hogyan lehet laptoppal zenélni? Hogyan működik egy ilyen zenekar?

Technikailag az a lényeg, hogy van valamennyi számítógépünk, melyek hálózaton keresztül kommunikálnak egymással - ez lehet helyi háló vagy akár maga az internet - és ebből áll végül össze a teljes zenekar. A gépeknek aztán különböző feladataik vannak, egyrészt minden zenész előtt van egy, ami azt veszi, hogy az előadó mit tesz, egy a hangot csinálja, egy vagy több a képet, egy szerver szinkronban tartja az összeset, egy pedig a „conductor”, ahonnan a karmesterünk irányít. Ennek köszönhetően koncertek alkalmával úgy 10 gépről szoktunk játszani. A hálózati zenélésben az a szép, hogy a klasszikus zenei interakciónak (értsd karmester – zenekar viszonya) egy magasabb absztrakciója ez, s a különböző hálózati csomópontok révén akármelyik közreműködő bele tud nyúlni mondjuk a vizualizációba, hogyha akar. Bár általában ilyen nincs. Kivétel a 185 c. darabom, mely decemberben is ment a Making New Waves-en a Trafóban. - nyilatkozott Siska Ádám. Konkrétabban egy MaxMSP Jitter nevű programmal dolgozunk, ez egy sokak által használt multimédia programozói környezet, s ezen alapulva írta Georg Hajdu a karmesterünk a Quintet.net-et, amivel zenélünk.



AZ EBE 7 tagja 5 országból származik, hogyan születhetett meg ez az Európát átívelő együttes?

Georg Hajdu 1999-ben kezdte fejleszteni a Quintet.net-et, amit alkalomszerűen több koncerten is tesztelt, ám a hangsúly mindig magán az elosztott hálózati rendszeren volt. Majd 2005-ben kitalálta, hogy kéne egy zenekar, ami állandóan ezzel a programmal dolgozik. Így lett 2005 Június 17-én az első European Bridges Ensemble koncert egyszerre 3 koncertteremben (Münster, Stuttgart, Bécs), ugyanakkor még több helyszínen, hiszen Szigetvári Andrea például Magyarországról játszott. Az együttes érdekessége, hogy tagjainak többsége sokáig nem is ismerte egymást személyesen. Egy teljesen on-line létrejött közösségként működtek együtt, első próbáik is a világhálón zajlottak. Először aztán Budapesten a 2006-os Making New Waves fesztiválon találkoztak személyesen, ahol szintén a fellépők között volt Stewart Collinson, aki később az együttesnek a vizualizációkat készítette. De a fesztiválon hallott először az EBE-ről, ekkor még nem volt tagja. Mára viszont sokkal inkább lokális koncertjeink vannak.

Mik a céljaitok?

Egyrészt, hogy minél több „controller”-rel tudjunk dolgozni, mint például az a kesztyű, amit decemberben is használtunk (Melynek egy érzékelőn keresztül detektált mozgását alakították hangokká. - sk), a Nintendo wii controller-e, vagy egy ún. Audio Cube, aminek 4 oldalán van 1-1 szenzora és távolságot mér, illetve most az iPhone felhasználásán gondolkozunk. Ám van egy probléma,  ezeknek az eszközöknek nagyon nagy az adat igényük és minél több ilyet használunk, annál jobb, hogyha egy helyszínen vagyunk, mert különben jelentős lesz az adatok, így a hangok csúszása. Másrészt célunk, hogy ne csak előre felvett hangokat játsszunk vissza a szintetizátor és a számítógép klaviatúrájáról, hanem helyben irányítsuk azt, evvel aztán egy igazi hangszerré transzformáljuk a laptopot.



Koncertek? Táncrend?

2008. November 29-én volt egy internet-koncertünk, amikor Johannes Kretz-et kivéve mindenki Hamburgban volt. Ő pedig Kremsben, egy Bécs melletti kisvárosban. Aztán a legutóbbi, Prágában az Enter Fesztiválon volt Április 20-án. Júliusban Hamburgban lesz az éves "workshopunk". Ilyenkor kb két héten át próbálunk, fejlesztjük magunkat, új darabot írunk, és eldöntjük, hogy merre haladjunk tovább a következő évben. Idén lesz ezen két vendégművészünk is, Daniel Iglesia (USA) és Friedrich Olofsson (Svédország), akik komponálni fognak az együttesnek, és ami itt születik azt nyilvánosan bemutatjuk Novemberben a hamburgi Klangwerktage-n. De megyünk még szeptemberben Berlinbe és Potsdamba, ott két koncertet csinálnunk. Decemberben újra Budapesten a Making New Waves-en bukkanunk fel, bár ez a program lehet, hogy új néven fog futni addigra. Továbbá kaptunk egy meghívást Yokohamába a Siggraph-ra, ami egy nagyon jelentős esemény, például a Pixar alkotóinak lesz workshop-ja rajta.


Tagok
Georg Hajdu - karmester
Johannes Kretz
Kai Niggemann
Ivana Ognjanović
Marlon Schumacher majd Siska Ádám 
Szigetvári Andrea
Stewart Collinson – vizualizáció