Markó Iván
szerző: Baranyai Richárd
 Ki is Markó Iván? Táncos, koreográfus, nagyon sok díjat nyert művész, a Győri Balett megalapítója, a Fesztivál Balett vezetője, és még sorolhatnám. De ha megkérdeznénk, szerintem ő ezt emelné ki: alkotó művész.
 kép:kultura.hu Győri Balett: Gaudí című előadásából
Több helyen is nyilatkozta már, hogy napi 24 órát táncol. "Hároméves voltam, amikor a rádió zenéjére elkezdtem táncolni az ágyban" – olvashatjuk tőle a Deluxe magazinban. Ha az előbbi két mondatot összerakjuk rájöhetünk, hogy az úriembernek az agytekervényei is táncmozdulatokba rendeződtek az évek során. Reggel bemelegít, egész nap koreografál, és közben bemutatja a táncosoknak, mit hogyan képzel el, azután elviszi kedvenc kutyáját sétálni. Valószínűleg ennek köszönheti a mai napig meglévő fiatalosságát és fittségét.

De honnan indult? 1947-ben született Balassagyarmaton, és mint már olvashattuk, három évesen kezdett táncolni. Az Állami Balett Intézetbe felvételizett, ahonnan kétszer elutasították, mert úgy gondolták nem alkalmas táncosnak. Harmadszorra, kis segítséggel, fölvették. Innentől ha lehet még keményebben fogott bele önmaga táncossá alakításába. 1967-ben végzett, és bekerült az Operaház társulatába, ahol ’72-ig táncolt, majd külföldre utazott, és beállt Maurice Béjart társulatába. Azt írom beállt, pedig ez nem egészen így van, nem csak „beállt” hanem vezető szólistaként szerepelt. A Tűzmadár címszerepével debütált, olyan jól, hogy ’74-ben a világ 10 legjokép:mek.niif.hu Tűzmadár-Markó Ivánbb táncosa közé sorolták. Saját bevallása szerint ’78-ban volt az az előadás (Amerikában turnéztak a Tűzmadárral) amikor talán először és utoljára túllépett emberi határain és ahogy mondja:„Én meg egyszerűen nem tudtam lejönni a levegőből, mintha csak egy álom lett volna az egész…” Ekkor jött rá arra, hogy ez egyfajta magányosságot is hordoz magában, és többé nem is kereste ezt az érzést. Talált azonban egy másikat, az alkotásét. 1979-ben megalapította a Győri Balettet. Mondhatjuk, ezzel is nagy fába vágta azt a bizonyos darabolóeszközt, ugyanis nem elég, hogy új társulatot állított össze, de koreográfusként is ekkor dolgozott először. Az előadás hatalmas sikert aratott, talán a koreográfus fanatikus táncszeretetének és alkotási vágyának köszönhetően. Innentől koreográfusként is végigjárta a világot, több helyen szerepelt vendégkoreográfusként, és újabb díjakkal gyarapította amúgy sem csekély elismerés-listáját.

1996-ban megalapította a Magyar Fesztivál Balett együttesét és ott folytatta azt amit a Győri Balettel elkezdett. 2008- ban megkapta a Prima Primissima díjat. Amit róla tudok, láttam, olvastam az alapján egy olyan ember képe rajzolódik elém, aki fanatikusan szereti a táncot, az érzelmek bemutatását és kifejezését a táncon keresztül. És pont ez az, ami nem csak nézhetővé és élvezhetővé, de magával ragadóvá teszi a darabjait. Meg persze az, hogy addig nem nyugszik, míg a majdnem-, vagy teljesen tökéletesig nem csiszolja őket.