A popkurvaság variációi
szerző: Baranyi Ágnes
A különböző (főleg kortárs) művészeti ágak sokféle szempontból értelmezhetik a kurválkodás mibenlétét, és közülük néhány -hatását tekintve, talán leginkább a film- képes némi empátiát is csempészni belénk ezzel a közmegvetésnek örvendő létformával szemben. Azonban a Pretty Woman szerethető szendesége ide vagy oda, semmi nem műveli olyan széles skálán a kurvaság relatív pozicionálását, mint a videoklip.
A következő klipcsokor kitűnő illusztrációja annak, hogy zenei videók tolmácsolásában a kurvalét ugyanannyira lehet kívánatos, erotikával fűtött, vagy éppen trendi, mint mocskos, vagy elítélendő.


Kezdjük rögtön egy klasszikussal. A Metallica Turn The Page című nótájának negyvenes éveiben járó anyukája biztos nem arról álmodott, hogy gyermeke egy koszos motel falai között fog nővé cseperedni, arról meg főleg nem, hogy ennek a nővé cseperedésnek a természetes útja porontya fejében összekeveredik majd a night club öltözőjébe, majd az éhes férfiszemek övezte rúdhoz vezető úttal. Ginger Lynn túl hiteles alakítása ellenére, nem hivatásos prostituált, hanem színésznő, viszont le sem tagadhatná, hogy játékfilmjei előtt, volt némi köze a pornóiparhoz.



A Lady Marmalade szöges ellentéte az előzőnek, itt a prostiszerep velejárója a luxus, az élvezet, a szépség, a bőség és gazdagság. A Moulin Rouge francia századfordulós képzete, meggyötört, lerobbant ribancok helyett, Mya-t, Lil Kim-et, Pink-et és a csodálatos Christina-t nyújtja tálcáján, meggyőzve minket arról, hogy minden csillogásával, ragyogó ékszereivel és aprócska ruháival együtt kurvának lenni kiváltság.



A legjobb értelemben vett popkurvaság különdíjazottja a nagyszerű Madonna, akinek jó néhány videója felkerülhetne a listára, azonban van egy, amely kiemelten simul a témához, ez pedig a Justify My Love. Az erotika koronázatlan királynője, mint minden mást, a prostitúciót is az érzéki végéről fogja meg, méghozzá jó erősen, fülledten, szexin és minél izgatóbban. A bőrszerkós, segédeszközökben gazdag, szadomazo jellegű orgiába, egy pillanat erejéig a keresztre feszített Krisztus is bekeveredik, de Madonna a szent áhítat jelképével itt egyértelműen az intimitásnak és az érzékiségnek tiszteleg, nem pedig a csupasz szexualitásnak.



A t.A.T.u  Beliy Plaschik-ja (angol nyelvű verziója a White Robe) önmagában is sokkoló alkotás, a prostitúció, mint téma, itt csak egy mellékszála az összetett és morbid történetnek. Az orosz poptündérek hatásvadász videója ezúttal duplán kompenzálja gyengécske zenéjüket. A szenvtelenül fiatal páros Elena-ja a placcról hazatérve, pornósztárokat megszégyenítő magabiztossággal kap le magáról minden ruhadarabot, hogy aztán felöltse uniformisát és megkezdje esti műszakát, mint kivégzőtiszt. Mielőtt levonnánk következtetésként, hogy ezek szerint életünk természetes velejárója a kurválkodás, szögezzük le, hogy a kivégzőtiszt nem a természetes foglalkozások körébe tartozik. A végletekig torzított sztori kritikának is felfogható, nemzeti és univerzális szinten egyaránt. Őrült a világ.



Prodigy Smack My Bitch Up című videója szándékosan maradt a végére, mégpedig azért, mert a saját kontextusában és a maga nyers és durva valóságában ragadja meg a témát, épp ezért felesleges bármit is mondani róla. Szóljon a klip!