Musical az egész világ
szerző: Baranyi Ágnes
Ez a zenés, táncos színpadi műfaj valamikor a 19.-20. század fordulóján nőtte ki magát önálló színházművészeti ággá, és azóta nem csak a színháztermek székeit tölti meg töretlenül, de belopta magát a mozi világába is, kiszélesítve ezzel a musical-rajongók egyébként sem elhanyagolható bázisát. De mi lehet a titka ennek a modern műfaj elképesztően gyors hódításának?

Valószínűleg sokunkban felmerült már a képzelgés egy-egy lágyabb vagy éppen karakteresebb zene   hallgatása közben, hogy az ominózus dalt énekelve vallunk szerelmet vágyunk tárgyának vagy éppen küldjük el főnökünket melegebb éghajlatra, miközben magabiztos mozdulatokkal ráborítjuk az igazgatói asztalt. A zene az érzelmek kifejezésének olyan széles lehetőségét foglalja magába, amit ha a való élet szituációiban próbálnánk meg produkálni valószínűleg a környezetünk hamar megkérdőjelezné elmeállapotunk egészséges voltát. A musical megadja nekünk a zene, a tánc és a dráma együttesét és ezzel egy új dimenzióba kalauzol minket (és persze megóv a diliháztól...).
A musical, mint önálló műfaj, az amerikai zenés színházi kultúra gyermeke, fogalma pedig mára egyet jelent a Broadway-el, ahol sikerre vitték az első jazz-operetteket és jazz-musicaleket . Szabadságát és sokféleségét annak köszönheti, hogy nyugodt szívvel döntögetheti a formai és műfaji korlátokat, így kreatív, modern darabjaival gazdagítja a színházművészetet. A műfaj kiemelendő darabjaiként, illetve mérföldköveiként tartják számon többek között Leonard Bernstein és Stephen Sondheim 1957-es West Side Story-ját, Galt MacDermot beat- és rockzenére épülő Hair-jét (1969), Stephen Schwartz 1971-es Godspell-jét, Webber Jézus Krisztus Szupersztárját, John Kander és Fred Ebb Kabaréját, valamint a mai napig az ifjabb korosztályok körében is nagy népszerűségnek örvendő, vidám darabot, a Grease-t. Persze a későbbiekben folytathatjuk a sort olyan nagysikerű darabokkal, mint a Chicago, az Evita, a Macskák, az Operaház Fantomja vagy a Fame.
A kilencvenes években bukkant fel műfajon belül a pop-musical, aminek építő jellege és nevelő értéke ugyan vita tárgya, közönségsikere és ezáltal bevételei azonban elsöprőek. A sikeres darabok megfilmesítése napjainkban is nagyon népszerű maradt, általában ami bevált a színpadon nagy eséllyel a moziközönség is elégedetten fogadja. Legyen az a Macskák, a Moulin Rouge, a Chicago, a Producerek vagy a mostanában nagyon felkapott High School Musical, mind-mind ott figyelhet a polcunkon, az otthoni szórakoztatás kényelmével kecsegtetve minket, de azért ne legyünk restek néha belekukkantani a hazai színházak programműsorába!