Stand up, avagy színházat online
szerző: Baranyai Richárd

Nézzük, mit kaptunk a héten... Színházkritika, igen!!!! Youtube? Az hogy jön ide? Stand up? Értem máár... Kicsit visszás a dolog, de megoldjuk. Visszás, mert a stand up egy olyan műfaj, ahol azért szükség van arra, hogy az előadó reagáljon a nézőkre, nem elég csak mondani a szöveget. Akkor egy gép is csinálhatna előadást.

Fogjunk bele.

S-T-A-N-D- -U-P-Enter --- searching, please wait --“stand up” video results 1 - 20 of about 487,000

Hmm, nem kevés...

Választási lehetőség az van: Jim Carrey, Robin Williams, Steve Byrne, és még nagyon sokan...

Érdekes, nagy részük amerikai. Mondjuk ez nem meglepő, lévén a stand up tőlük származik.

Ebből már ki is derül, hogy nem olyan könnyű a dolgunk, a neten is meg kell válogatnunk, mit akarunk nézni: amerikait? angolt? magyart? lehetőség mindre van, csak másképp kell keresni (magyaroknál már inkább az előadó nevét érdemes beírni, úgy hamarabb megtalálja a rendszer). És ha ez még nem elég a stand upon belül is vannak stílusok, amik közül válogathatunk: hasbeszélők, kifigurázók, cinikusok, történetmesélők... Nehéz tehát választani.

Viszont a youtube felülete és működési elve segítségünkre is van, ha kiválasztunk egy kisfilmet, közvetlenül mellette megjelennek hasonló videók linkjei, így ha a megnyitott szösszenet tetszik, máris nézhetjük tovább a hasonló műveket.

Most már legalább addig eljutottunk, hogy kiválasszuk a nekünk tetsző előadót/előadást. Már csak egy aprósággal kell megküzdenünk: 10 perces adagokban kapjuk az előadásokat, lévén a youtube-ra ennél hosszabb filmet nem lehet feltölteni. Tehát ne számítsunk arra, hogy egy klikkelés után elsétálunk a szoba túlvégébe, eldőlünk, és két óra múlva visszasétálunk lekapcsolni a monitort. Egy egész estés előadást részletekben kell megkeresnünk. Ha szerencsénk van, akkor a rendszer egymás mellé sorolja a darabokat, de ez koránt sem biztos, úgyhogy készüljünk a pötyögésre.

A másik zavaró tényező az, hogy ha sokan akarják még rajtunk kívül megnézni az adott részt, akkor bizony elég lassan tölti be a rendszer a darabokat (személyes ajánlat: érdemes több részt megnyitni egyszerre, több ablakban, és amíg az egyiket nézzük, addig a másik tud töltődni), ezzel keserítve az életünket, és rontva az élményt.

Élményről beszélve: előny (már a mizantrópoknak), hogy nem kell a színház, pub embertömegében ülve hallgatnunk az előadást, hanyatt dőlhetünk kedvenc forgós bőrszékünkben a monitor előtt, és ehetünk-ihatunk ha úgy tetszik (lássuk be, ez kevés színházban adatik meg...), valamint olyan előadókat is láthatunk, akik kicsiny hazánknak még a környékén sem jártak soha. Hátrány viszont, hogy csak egy felvétel, amit látunk, azt is darabokban, és meglehetősen kicsiben (kinagyíthatjuk ugyan a youtube filmeket, de akkor meg kell küzdenünk a centiszer centis képkockák légiójával).

Beláthatjuk tehát, hogy a youtube, mint színház, vagy egyáltalán mint színházi élmények közvetítője csúnyán leszerepelt, viszont a rajta lévő előadások poénjainak értékéből ez mit sem von le, ettől függetlenül röhögtem már én is könnyesre magam Eddie Izzard online elérhető poénjain, és kívánom mindenkinek, hogy hasonló élményben legyen része...