Heti téma: az ikrek és szerepcsere 


* Az ikrek haváról bunburysta módra * Ferenczy Béni és Ferenczy Noémi * Jekyll és Hyde * Mindenki megőrült Efezoszban?!- Tévedések vígjátéka * Szerepcsere a filmvásznon, avagy ki-micsoda? * Twins – az egér szereti a nagy rizst *

 
       Az ikrek haváról bunburysta módra
szerző: Kinga

Az ikrek hetében mi másról írhatnánk könyv rovatunkat, mint Radnóti Miklós Ikrek haváról. Mi mégsem ezt tesszük, túl egyértelmű. Elnyúlunk inkább egy alkotóig, ki egészen olyan, mintha két életet élt volna. Először sikeres, ünnepelt társasági ember, boldog apa egy mintacsaládban. Majd magányos, kitaszított börtönviselt, saját neméhez vonzódó figura. Ám mindvégig botrányos lázadó, zseniális mestere anyanyelvének, szellemes ember és drámaíró: Oscar Wilde.

Mindazonáltal egy kicsit a szerepcserére is fókuszálva legyen szó a  Bunbury-ról. Arról a drámáról, melynek köszönhetően sokat tanulhatunk, házasságról, őszinteségről, az életről.  Érthetővé válik az a kissé képtelenségnek ható kijelentés, miszerint: „A házaséletben három személyen áll a vásár, kettőn soha.” vagy megtudhatjuk: „Az igazság ritkán világos, és sohasem egyszerű.” Sőt jó esetben még arra is rájöhetünk, hogy fölösleges minden lódítás, mert csak magunk körül bonyolítjuk a szálakat velük,  komédiává varázsolva ezzel sorunkat. Ám ne hagyjuk elterelni a fő témát, ez most nem a "Hogyan tedd és hogyan ne tedd..." rovat.

Oscar Wilde 1895-ös drámájában fölfedezhetünk egy-két életrajzi párhuzamot. kép:www.port.huA légkör, melyben játszódik a mű, egészen hasonlatos azoknak a társaságoknak a szellemiségéhez, melyekben egészen kis kora óta mozgott.  John és Algernon fiatalabb leánytestvérükhöz (avagy John esetében gyámhúgához) való viszonyában föl lehet ismerni az író Isola Francesca Emily-hez, korán elhunyt testvéréhez fűződő szeretetét. Ám ez sem az első eset, Wilde írásaiban újra meg újra átütnek életének motívumai. De koncentráljunk inkább a mű fordulataira, amikben egészen könnyű elveszni. Zseniálisan meg vannak csavarva a szálak és végül, ami a legmulatságosabb: a legnagyobb hazudozóról, önhibáján kívül, kiderül életének "költött változata" a legutolsó pontig igaz. Mivel színdarabról van szó, miben mindig minden kiderül, előbb-utóbb mindenki őszintén vall, így fény derül a többszörös "rejtélyre". Wilde ezen alkotását már bemutatásakor is nagy siker övezte, ám az író nem örülhetett ennek felhőtlenül, mivel a premier után néhány hónappal már várta a C. 3.3.-as cella. Amit Queensberry márki fia, Lord Alfred Douglas iránt érzett szerelmével érdemelt ki. Azóta a Bunbury-t számtalanszor színre vitték, fordították, s több film is készült belőle (1952, 2002).

kép:www.port.huApropó fordítás. A darab alcímére érdemes még vetnünk egy utolsó pillantást.  A "The importance of being Ernest", ugyanis egy ötletes szójátékot rejt magában, melyet lefordítani több módon is próbálkoztak, ám tulajdonképpen lehetetlen.  Az Ernest  (egy férfinév, mely egyszerre őszintét is jelent) kettőssége ugyanis nem átvihető  a magyar nyelvbe. A legelterjedtebb változatok a "Szilárdnak kell lenni" vagy "Jó ha Szilárd az ember"  hatásosak, de mégsem eléggé hűek "urukhoz". Ezért talán jobban járunk, ha egyszerűen bízunk az olvasó/néző műveltségében.




 
       Ferenczy Béni és Ferenczy Noémi

119 éve, 1890. június 18-án született Szentendrén Ferenczy Béni és Noémi, két kiemelkedő, Kossuth-díjas képzőművészünk. A testvérpáros a két világháború közötti magyar művészet tagadhatatlanul legjelentősebb alakjai.

Szerelmespár (1948)ApjukFerenczy Károly, a nagybányai iskola vezéralakja, anyjuk Fialka Olga festőművész volt. Az ikrek hat esztendősek voltak, amikor a család Nagybányán telepedett le. Az otthon intellektuális légköre, a jó könyvtár és a remek festmények mellett a két gyermek fejlődésében meghatározó volt a sok utazás, melyek során tanulmányozhatták az európai építészet emlékeit, a képtárak gyűjteményeit. 1911-től Noémi Párizsban tanulta a kárpittervező mesterséget. Lázasan dolgozott, s hamarosan már saját elképzeléseinek megfelelően változtatott is a tanult eljárásokon.

Ferenczy Noémi

Az ikrek munkásságának tengelyében az ember állt. Ezt Ferenczy Béni plasztikája az egyéniség irányába bontotta ki, míg Noémi a típus felé hajlott. Munkásságának egésze a részletektől a monumentális formákig, a natúrától a tiszta dekorativitásig terjedt. Korai kárpitjait vibráló színek tarkítják, később egyenlő fényerejű felületei pasztelles harmóniát adnak műveinek.
Elsőként ő is a család Ernst Múzeumi közös kiállításán mutatkozott be Szent István (1941)1916-ban, majd édesapja 1918-as emlékkiállításán mutatta be kárpitjait, terveit. 1920 és 1930 között Erdélyben tartózkodott, de többször járt külföldön (Bécsben, Lipcsében, Rómában, Belrinben). Rendszeresen részt vett a nagybányai tárlatokon, 1925-ben testvérével közös kiállítása volt a Nemzeti Szalonban, majd egy évvel később Kolozsváro Ziffer Sándorral.
1927-től a harmincas évek közepéig férjével együtt Brassóban élt, majd végleg Budapesten telepedett le. Külföldi kiállításain nagy sikert aratott kárpitjainak jelentős része vásárlások révén külföldre került. A harmincas évek alkotásainak java részét a Fränkel Szalonban mutatta be 1937 szeptemberében. 1940-41-ben készítette el hivatalos megbízásra Nyíregyháza városának Szent Istvánt ábrázoló 10 négyzetméteres kompozícióját. 1945-től az Iparművészeti Főiskolán tanított, 1948-ban Kossuth-díjat, 1952-ben érdemes művész címet kapott. 1957. december 20-án Budapesten halt meg.

Ferenczy Béni

Ferenczy Béni 1907-től Iványi-Grünwald Béla és Réti István tanítványa volt
Ferenczy Béni művei
1923-as Térdelő férfi című plasztikáján a primitív és expresszionista irányzatok hatása érződik, 1928-ban Egon Schiele síremlékét készítette el Bécsben. Moszkvában akvarelleket és plaketteket készített, köztük a konstruktivista Pjatiletkát (Ötéves terv). A nagybeteg Ady című érme után számos művészről készített plakettet. Bécsi korszakában női és fiú aktokat készített, Szerelmespár című alkotása a dinamikus egyensúlyt testesíti meg. Nagyszerű grafikáin főként feleségét ábrázolja, köztéri szobra Gyulán a Petőfi-emlékmű, utolsó, balkezes művei közül kiemelkedik az Aranykor.
 
Nagybányán, majd a firenzei Scuola Libera, a müncheni akadémia növendéke volt, 1911-től Párizsban tanult. 1914-ben tért haza, 1919-ben Nagybányára ment, majd részt vett a Tanácsköztársaság kulturális tevékenységében. A bukás után Bécsbe emigrált, itt nősült meg először. 1932-től Moszkvában élt, második felesége orosz volt. 1935-től újra Bécsben, majd felváltva ott és Budapesten élt. A második világháború alatt illegális munkát végzett, zsidókat mentett; húszéves fia 1943-ban a Wehrmacht katonájaként esett el. 1946-ban a Képzőművészeti Főiskola tanára lett, 1948-ban megkapta első Kossuth-díját, de egy évvel később a dogmatikus kultúrpolitika kényszernyugdíjazta. 1956-ban jobb oldala megbénult, de megtanult ballal festeni és mintázni.1965-ben ismét Kossuth-díjat kapott, 1956-ban érdemes, 1958-ban kiváló művész lett. 1967. június 2-án Budapesten halt meg. Összegyűjtött írásai Írás és kép címmel jelentek meg, kamarakiállítása jelenleg is látható a Nemzeti Galériában. Kisléptékű alkotásaival is nagy szobrászatot hozott létre, s bár egyetlen rendszer sem bízta meg nagy feladatokkal, életműve monumentális hatású.






       Jekyll és Hyde
szerző:
Szántó Sz. Erika


Gondoltam a Jekyll és Hyde csak jobb lehet a Sherlock Holmes pubnál. Tévedtem: Sokkal nyomasztóbb annál.

fotó:www.port.huA két történetet nemcsak az köti össze, hogy Robert Louis Stevenson és Conan Doyle is a kokain hatása alatt írta meg remekművét, de az is, hogy Budapesten mindkét regény alapján falrarajzolós tematikus pubot nyitottak. És itt a kísérteties hasonlóság nem ért véget: mindkét hely ugyanolyan elhanyagolt és lepukkant, és gondolom valamiféle égi sugallatra, -mannát szórva le elénk- ugyanazok a zenék is szólnak. Megérkezésünkkor épp a Neunundneunzig Luftballons ment, mely így kellően megalapozta a hangulatot. Vicsoroghatott már a Frankeinstein a falról és keverhetett bőszen főzetet Dr. Jekyll, a nyolcvanas évek mindent vitt.

Személyzet: 7
Fogadtatás: 7
Légkör: 4
Kínálat: 7
Mosdó: 2
Összbenyomás: 4
Összesen: 60 / 31- Hast Du etwas Zeit für mich, Dann singe ich ein Lied für Dich…


szerző:
Tóth Tamara


Először elsétáltunk a hely mellett, észre sem vettük. Amikor előtte álltunk, én mégfotó:www.port.hu akkor sem láttam, hogy ez tényleg a Jekyll és Hyde lenne. Eldugott ajtó a falban, kísérteties, meredek lépcső lefelé. Ha a nyomasztó hangulat megteremtése valódi, átgondolt koncepcióból eredne, akkor csillagos ötös a helynek, de sajnos erről szó sincs, az elhanyagoltság és a nemtörődömség uralkodik. Állott levegő, ki tudja hány napos ételszaggal keveredve. A három, viszonylag nagy helyiség üres, a leülés mégsem egyszerű, a kiszemelt asztalnál vallatólámpából eredő vakító fény. Így csak nagy sokára vesszük észre a tudós Jekyll életére utaló nyomokat, a könyveket, a földgömböt és a szülinapi buliból ottmaradt konfettit. Sajnálatos, hogy egy remek történet és a rendelkezésre álló, jó tulajdonságokkal rendelkező ingatlan így elsikkad a belvárosban.

Személyzet: 8 – igazán nem rajtuk múlt
Fogadtatás: 8 – örültek nekünk
Légkör: 2
Kínálat: 5 – ár-érték arány, mint Makó és Jeruzsálem
Mosdó: 3 – volt már rosszabb is
Összbenyomás: 4
Összesen: 60/30

szerző:
Plecskó Edina


fotó:www.port.huAz irodalomban csak a horror mérföldkövének nevezett Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete c. novellájának alapját felhasználni egy belvárosi szórakozóhely kialakításához ötletes vállalkozás – a történet kedvelőinek bizonyosan –, minek után a kivitelezés és jelen esetben a falakon kreatívan kivitelezett design is számos lehetőséget rejt magában. Annyi bizonyos, hogy a történet film, vagy musical thriller – adaptációjával paralel talán túlzottan is visszakapjuk az ott uralkodó nyomasztó és olykor félelmetes légkört, miként baljóslatú elemek – a WC-ben ránk váró késelő gyilkos festménye, vagy az alagsori hely jellegéből adódó mindent beborító félhomály, hideg, és a grafika keltette kétes érzelmek – sorával találkozhatunk a Jekyll és Hyde-ban. Ám ha mindezek ellenére éhségünket szeretnénk csillapítani, többféle étel különböző variációit, a hely öntudatosságát dicsérendő egyúttal minden fogás Jekyll és Hyde típusát kóstolhatjuk meg.

Személyzet: 7
Fogadtatás: 7
Légkör: 3
Kínálat: 7
Mosdó: 2
Összbenyomás: 5
Összesen: 60/31 Kár, hogy az ötletesség így elsikkadhat egy minőségi kivitelezés hiányában.






 
       Mindenki megőrült Efezoszban?!- Tévedések vígjátéka
szerző: Jakab Judit
Shakespeare kedvelte az ikrekről szóló történeteket. Pláne, ha egymástól elszakított, majd egy városban felbukkanó, ám egymásról mit sem tudó, s ezzel számos bonyodalmat okozó ikrekről volt szó. Legikresebb – hiszen egyszerre két ikerpár kalandjait izgulhatjuk végig! – színdarabja a Tévedések vígjátéka, mely immár ötödik éve szerepel a budapesti Vígszínház műsorán.
 
fotó: www.pestiszinhaz.hu A gondokkal küszködő nemes Aegeonnak és Emíliának ikerfiai születnek. Egy szegény asszony is ikreknek adott életet éppen, akiket Aegeon megvett, hogy belőlük inast neveljen fiai számára. Az egyik úr-szolga páros hajótörés és egyéb bonyodalmak után Efezoszba kerül, s ott letelepszik, megnősül. A másik páros fölveszi a halottnak hitt testvérek nevét, s így Syracusában is lesz egy Antipholus-Dromio úr–szolga duó. Nem meglepő módon aztán ez a páros épp Efezoszba vetődik. Persze a párosok hamarosan összecserélődnek, s Antipholusok és Dromiók a téboly határán próbálnak rájönni, mi történik velük, s miért őrült meg körülöttük mindenki reggel óta.
 
Shakespeare időtlen vígjátékát általunk is jól ismert mai alakok népesítik be, s igazolják: alapjaiban keveset változott a világ az elmúlt négyszáz évben.
A darabot egy tipikus, XXI. századi világvárosba helyezte a rendező Eszenyi Enikő. Bűnös város, ami egyszerre csillog-villog, s közben rothad és bűzlik. A felhőkarcolók, fényreklámok, szemetes kukák, turisták, részegek és kurvák városa ez. Az úri ikrek szüleiből itt mai társadalmunk lecsúszott egzisztenciái lesznek: az anya (Venczel Vera) hibbant hajléktalanként, az apa (Cserhalmi György) kéregető nincstelenként végzi, akit még saját fia is leköp. (Túlzottan kemény kép egy eredetileg habkönnyű és pikáns vígjátékban).  
 
A két-két iker összesen négy színészre írt szerepét ezúttal ketten alakítják.fotó: www.theater.hu Pindroch Csaba két teljesen különböző Antipholust kelt életre. A városba érkező változat görcsös, csupa gátlás, kedves fiatalember, az ephesusi házasember korhelységre hajló, s minimum tíz évvel tűnik idősebbnek ikertestvérénél. A két Dromiót játszó Csöre Gábort csak ruházata különbözteti meg az egyes jelenetekben, de játéka rendkívül intenzív és magával ragadó. Angelot, az ékszerészt Fesztbaum Béla alakítja fergetegesen. Kínai ruhájában, puha csuklómozdulataival, finom, kis kacajaival, rebegő szempilláival tökéletesen játssza a másság képviselőjét. Egyébként a mellékszereplők rendkívül szórakoztatóak és szellemesen kitaláltak a rendőrtől (Varjú Kálmán) a nyávogó kurváig (Cseh Judit). Sajnos azonban vannak az előadásnak idegenül ható részletei is. Magára hagyva, a semmiben lóg a zárókép is. Bibliai tablót idéző, fakó és nyers rongyokba öltözött színészek egy fenséges almafa alatt.

Zöldi Gergely fordította újra a szöveget, de dramaturgként közreműködött Böhm György és Szűcs Anikó is. Ám hiába buzgólkodtak rajta hárman is, a végeredmény siralmas lett. Rossz rímek, közönségesség, borzasztó nyelvi megoldásokkal, olykor szinte már az átlépve az érthetetlenség határát.
A szándék nyilvánvalóan a szórakoztatás volt. Kár, hogy ezt a nyelvi és szellemi színvonal leszállításával próbálták elérni. Épp elég részünk van benne, ha bekapcsoljuk a tévét, nem kellene a színháznak is beállnia ebbe a sorba…
 



 
       Szerepcsere a filmvásznon, avagy ki-micsoda?
szerző: Baranyai Richárd
Mi van akkor, ha fölismernek, pedig nem is jártunk egy helyen? Mi van akkor, ha pontosan tudják kik vagyunk, csak nekünk nincs róla sejtésünk sem? Vagy milyen az, amikor tudjuk, hogy más bőrébe bújtunk, milyen megélni annak a valakinek az életét?

Tudom, a heti téma elsősorban az ikrek, de most valahogy jobban érdekel az a helyzet, amikor a test is ugyanaz, csak a tudat váltogatja a szerepeket.
A filmművészetben bőséggel találatunk olyan képsorokat amik ezt a problémakört tolják a szike alá.



Mindjárt itt van példaként a Harcosok Klubja. Ezt a filmet gyakran a benne lezajló rombolás, a fölépülő terrorista-sejtek akciói alapján kategorizálják. Persze ez is egy érdekes téma, de a másik szál, a Tyler Durden-Jack féle, „bomlott” kapcsolat teszi igazán naggyá a filmet.
Sokadszor ültem már végig a filmet és még mindig találok benne olyan nüanszokat, amelyek érdekesebbé teszik a meghasadt tudat képét. Furcsa dolog figyelni, ahogy az egyik személyiség háttérbe szorul, míg a domináns rész egyre mélyebbre taszítja a fogyasztói társadalommal szembeni harcba. Látni amint a „jóbarát” ráveszi a nyugodtabb személyiséget arra, hogy verekedjen, hogy megzsarolja a főnökét, elülteti az emberben a gondolatot, hogy mennyire kell ahhoz valakiben bízni, hogy így reagáljunk? Ennek a kérdésnek a visszavert, kissé zöldes fényében még érdekesebb az, amikor rájövünk, hogy nem is külső személy volt aki ebbe belerángatott, hanem mi magunk hoztunk létre egy személyiséget, hogy segítségével kitörjünk mindennapjaink egyhangúságából. Ezért olyan megrázó, az a 10 perc, amikor Jack (Edward Norton) körbeutazza Amerikát a Tyler (Brad Pitt) által hátrahagyott nyomokat követve, míg rá nem eszmél, fölismerik, fölismeri a helyeket és az embereket. Ám még ekkor sem tisztul ki számára, hogy azért, mert valójában ő járta végig ezek mindegyikét...



A másik testébe való bezártság problematikáját láthatjuk viszont az Ál/arc című film kockáin is, ahol Nicholas Cage és John Travolta cserél helyet. Egy rendőr a veszedelmes bűnözővel. A rendőr a teljes szervezetet le akarja buktatni, a bűnöző bosszút akar állni a rendőrön, aki elfogta és elvette még az arcát is. A csere kellékei az éles szikék, a transzplantáció kellékei, mert nem kevesebbről van itt szó, mint hogy arcot cserél a két ember.  A történet nem bontja ki annyira a benne rejlő lélektani lehetőségeket, hogy igazi képet kaphassunk arról, milyen a gyűlölt ellenségünk bőrében élni, de fölvillant apró érzéseket. Mint amikor a saját társaid vadásznak, lőnek rád, mert annak a fickónak hisznek, aki tönkretette a barátjuk életét. De talán még kellemetlenebb lehet az, amikor a végén szembe találják magukat önmagukkal. Azzal az önmagukkal, aki csak külsejében azonos, a belsőt viszont mindennél jobban megvetik.



A szerepcserét teljesen más szemszögből láthattuk egy nemrég vászonra vetült filmen is. Amiről beszélek (na jó, írok), nem más, mint a Changeling.
A filmben az anya szemszögéből követhetjük nyomon azt a visszás helyzetet, amikor a gyermek, aki vele él, nem a sajátja, de ezt a rendőrség nem hajlandó elhinni (ha elismernék, be kellene vallaniuk azt is, hogy inkompetensek). A vélemény-különbség odáig fajul, hogy a az anyát, Christine Collinst (Angelina Jolie),  elmegyógyintézetbe zárják. Itt két választása van, az egyik az, hogy meghasonlik önmagával, és elismeri, hogy az ismeretlen fiú az ő gyermeke, vagy tartja magát, de akkor jön az elektrosokk, és végül mindent el fog ismerni, mert nem marad agya, amivel átgondolhatja mi igaz és mi nem. A film ennél azért kicsit többről szól (van benne egy gyerekgyilkos, egy gyerek, akit gyilkosságra kényszerítenek, egy hatalomellenes pap és még néhány kellék...), és ez a vonal sincs teljesen kifejtve benne, de ha van egy kis időnk utánna leülni és belegondolni egy anya helyzetébe, akinek ismeretlenek akarják megmondani, ki a fia, nos, azt hiszem rá fogunk jönni, hogy ennél kevés rosszabb dolog történhet vele...




 
       Twins – az egér szereti a nagy rizst
szerző: Tóth Tamara
Választási lehetőségem nem maradt, így két – mandarin és kantoni nyelvjárásban éneklő – hongkongi lányt kellett véleményeznem, és az általuk képviselt „cantopop” műfajba nyerhettem bepillantást. Azt nem is titkolom tovább, hogy az ikrek csak nevükben testvérek, valójában két, egymáshoz hasonlító bájos kínai lányról van szó.

További meglepő adat a lányokról, hogy mind Charlene Choi Cheuk-Yin mind Gillian Chung Yan-Tung közelebb van a 30 éves korhoz, pedig a képek és videók alapján inkább zsenge húszévesnek tűnnek. A Twins 2001-ben jött létre, és korábban mindkét lány modellkedett, és a reklámiparban is szerencsét próbált. A sikerükben nagy szerep jutott Albert Yeung producernek, aki felismerte, hogy milyen lehetőség rejlik a duó felállásban. Hongkongban a 21. század elején még nem terjedt el a tini (bubblegum) pop a különböző „cuki” előadókkal, sőt a duó formáció is szinte ismeretlen volt a zenei életben. Így Charlene és Gillian párosa újdonságként hatott, és hamarosan számtalan rajongójuk és követőjük akadt. A popszakmában szinte törvényszerű, hogy az előadók többsége néhány szám, egy lemez, de maximum pár év után a feledés homályában végzi.



A két lány alkotta formáció sikere azonban szinte töretlen, pedig kaptak az évek során kritikát eleget, de úgy tűnik, sokoldalúságuk miatt fenn tudnak maradni. Charlene és Gillian ugyanis együtt és külön színésznőként is feltűnik időnként, ami mindenképpen hasznos, hiszen az általuk előadott vattacukor poppal valószínűleg már senki sem emlékezne rájuk 2009-ben. A lányok szeretnének megfelelni az európai, amerikai és ázsiai piacnak egyaránt, így albumaikon szép számmal megjelennek hip-hop, rap, dancefloor, country sőt klasszikus zenei elemek is. A kritika általában azzal jön, hogy a Twins hamisan énekel, és a mandarin kiejtésük sem az igazi.
 
A mandarin nyelvhez nem sokat konyítok, de az angol verzió sem mond semmi újat az élet nagy kérdéseiről, viszont azt megtudtam, hogy az egér szereti a nagy rizst. Ezt mindenki értelmezze úgy, ahogy jólesik, nekem bőven elég volt az „ikrektől” néhány szám.



Persze a tündérmese a Twins számára is véget ért egyszer, mégpedig 2008 elején, amikor pornóbotrány borzolta az álszent ázsiai rajongók kedélyeit. Ami itthon vagy Amerikában mindennapos dolog, az a Távol-Keleten még halálos bűnnek számít: Gillian-ről házi aktképek kerültek nyilvánosságra, mégpedig olyan triviális úton, hogy a bedöglött notebook-on vitte azokat a szervízbe. A lány számára a pokol következett, ami részben érthető, hiszen az évek során Gillian testesítette meg a „testvérpár” ártatlan, szűzies példaképét. A botrány lecsengéséhez egy évnek kellett eltelnie, és a hírek szerint a Twins visszatérést tervez 2009 második felére.