címlap    party    magunkról    szellemi támogatóink    kapcsolat     
Heti téma: a mese 
Heti téma: a mese 


 
       Boszorkányos Animék
szerző: Baranyai Richárd
No, nem kell megijedni, nem Witch és nem is Sailor Moon, bár van az a korosztály (meg szellemi színvonal), akinek az is nagyon jó. Ha azt mondom Hayao Miyazaki, akkor talán néhányaknak még be is ugrik valami. Ha azt mondom  Nauszika, Totoro, Laputa, akkor többen már hülyének néznek és van egy-két elvetemült, aki elkezd hevesen bólogatni.

forrás:port.huÉs most jön az, amikor bevetem a két adut: Chihiro szellemországban és Vándorló palota. Na ugye, így már kezd világosodni a kép. Hayao Miyazaki a rendező, és a többi amit felsoroltam, pár az általa készített animék közül. Az utolsó kettő a legismertebb, azért is mertem adunak nevezni. A Chihiro 2003-ban Oscart kapott, mint legjobb animációs film, ami egy Disney, Pixar és Dreamworks uralta piacon nagy teljesítmény. Főleg egy rizsaszeműnek, aki a hagyományos japán rajzfilmek világában érzi jól magát, a digitális univerzum helyett. Miyazaki a csodát ugyan még nem ismételte meg, de tavaly is kapott Arany Oroszlán jelölést (a Ponyo a tengerparti sziklán-ért), és a Vándorló palotával talán még nagyobb hírnevet is szerzett, mint a Chihiróval. Hosszú bevezetésem után el is mondom, mi módon kapcsolódik az Úriember, valamint filmjei a boszorkányokhoz: a dolog nagyon egyszerű, a történetei hemzsegnek a varázslatos lényektől, a jó és gonosz boszorkáktól és varázslóktól.

Vegyük először a Chihiro szellemországbant. Már a történet sem az a pofonegyszerű hülyewoodi sztori. Adott a család, akik új otthonba költöznek, és a hurcolkodás közben megállnak egy régi, üzemen kívül helyezett vidámparkban pihenni. A szülők nekiállnak a csodálatos módon ott gőzölgő ételeket falni, míg az élelmes kislány inkább körülnéz. Mire visszaér a nap már kezd lemenni, és ekkor kezdődnek a bonyodalmak. A szülők disznóvá válnak, a levegőből szellemek keletkeznek, a vidámpark föléled. De mindez nem a horrorfilmekből várható félelemkeltéssel, hanem bájos, de mégis megrázó hangvétellel. Van persze sárkány, vízszellem, Chihiro amint a szellemekhez áll dolgozni, hogy kiszabadítsa szüleit. Valamint ott van a két nagyhatalmú boszorkány, akik ikertestvérek, és mégis annyira távol állnak egymástól amennyire egy bűbájos mesében csak lehet. Az egyik a szellemkaszinó-fürdő-wellness-szállodát igazgatja, míg a másik szerényen éldegél az eldugott erdő kellős közepén. És persze ott a kapocs, a fiú, aki a külvilágból jött, mint Chihiro, és az igazgató megbízásából megpróbálja ellopni az erdi boszorka tudását. Ugyanez a fiú az is, aki segít Chihironak a szülei kiszabadításában és végül visszajuttatja az erdei boszorka pecsétjét is. Olyan film ez, amelyet felnőttek is könnyes szemmel néznek végig, és gyerekek is viháncolva örülnek, ha meglátják, valahogyan Miyazaki-sama belevitte a rajzfilmbe azt a varázslatot, amiről úgy gondolnánk csak a boszorkányok sajátja.



Majd három évvel később ismét olyan filmet teremtett, amely kijutott a nyugat nagyközönsége elé,  és nem csak a zugmozik zugelőadásain volt látható. Ez volt a Vándorló  palota, amely egy zűrzavaros, háborútól felbolydult világba vezet bennünket, ahol varázslók és boszorkányok vívnak élet-halál harcot egy hataloméhes varázslómester játékszereiként. De persze nem Miyazaki film lenne, ha ez nem csak a háttér történet lenne egy sokkal mélyebb, emberibb meséhez. A főszereplő egy olyan lány, akit megátkoznak, hogy öreg legyen és az átok csupán az igaz szerelem által törik meg. De nem egy csapásra. Van, amikor a lány pillanatokra megint fiatal és észre sem veszi, mint amikor szerelembe esünk, csak úgy, és kicsit később vesszük észre, hogy milyen mélyen érzünk. Van még egy nagyszájú tűzdémon is, aki ugyan fogolynak tartja magát, mégis az utolsó szikrájáig védelmezi gazdáját. Ott a gyermek is, a varázslótanonc, aki az álcázás mestere és a házi munkák nagy kerülője. Egy madárijesztő, aki civilben elátkozott herceg, és ott a gyámoltalan vénasszony, akit Howl, a nagy varázsló (20-on éves suhanc) megment és védelmez, pedig néhány hónapja még ő volt a földteke egyik legkegyetlenebb boszorkánya, csak hát valamerre elkóborolt a hatalma.



Lehet, hogy ebből a seregszemléből  és a történetből fölvillantott részletekből kevés derül ki, de egy dolog biztos, Miyazakinak ez a filmje is a felnőttríkató, gyereknevettető, komolyan-vicces és nagyon-nagyon bájos alkotás, ami nem klisékből építkezik, hanem valóban eredeti mű. Kicsit kevés szó esett a boszorkákról, tudom, de mindkét filmben nagy szerep jut nekik. Nem azon a megszokott elátkozlak, kiköpöd az almát, megbűnhődök, és te szépen élsz míg mesélik ezt a mesét módon, hanem egy sokkal szebb, jót is és rosszat is teszek, mert én is emberszerű vagyok, csak nagyobb hatalommal, módon. Ott a folyamatos fejlődés, változás ezekben a karakterekben, és nem tudjuk őket a film végén ugyanabba a skatulyába visszatolni, mint ahonnan előhúztuk.

Sokan mondják, hogy Miyazaki filmjei befejeztlenek, és valóban nem határozható meg pontosan a kezdeti és a befejező állapot, de ez nem is baj, így méginkább érezzük, hogy csak vendégek vagyunk ezekben a varázslatos birodalmakban és rövid időre beleláthatunk, mi folyik arrafelé.


KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
  Ghost in the Shell – A szellem diadalmenete


ESZKÖZÖK:   Nyomtatható verzió      




Szerkesztői levél >>
2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >>
Film >>
Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >>
Színház >>
Merj nagyot ébredni!
Ott voltam, ahol ezrek tüntettek a médiatörvény ellen – és még a zene is jó volt! >>
Intézménykritika >>
(Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >>
Könyv >>
Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >>
Zene >>
MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >>
Híres magyarok >>
"Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >>
Fotó >>
Buddhizmus képekben 2.
>>




Bookmark and Share
Pszeudo a facebookonRajongó leszek!

Copyrigth © 2008 pszeudo.hu. Készítette: Szántó Gyula





Szerkesztői levél
Film
Színház
Intézménykritika
Könyv
Zene
Híres magyarok
Fotó