címlap    party    magunkról    szellemi támogatóink    kapcsolat     
Heti téma: a mese 
Heti téma: a mese 


 
       Harry Houdini

Harry Houdini több tucat bilincsleoldás, kötélkibontás után alkotta meg világraszóló számát, melynek a Metamorfózis címet adta: a produkció során a bűvész láncokba verve egy zsákba kötöztette, majd egy utazóládába záratta magát. Csupán néhány másodperc telt el és a mester megjelent a porondon. Zárak, bilincsek nélkül. Felnyitották a ládát, és a zsákban ott találták asszisztensét, megkötözve, láncba verve...

Houdini 1874. március 24-én, Weisz Erik névvel született Budapesten, Mayer Sámuel Weiss rabbi, jogtanácsos és felesége, Steiner Cecília fiaként. Négy éves volt, mikor a család a Wisconsin állambeli, Appletonba emigrált. (Későbbi interjúiban Houdini ezt a várost nevezte szülőhelyének, tulajdonképpen tagadva ezzel magyar származását azt állítva, hogy 1874. április 6-án született Appletonban. Valódi és hivatalos születési adatai csak 1972-ben, a „The Houdini Birth Research Committee's Report” alapján válhattak ismertté a világ közvéleménye számára...). Már 13 évesen munkába állt, újságot árult, cipőt tisztított az utcán, hogy segítse szegény családját. New Yorkba költözött, egy nyakkendő gyárban robotolt, a pénzt pedig hazaküldte szüleinek. Itt, New Yorkban barangolt az utcán, amikor egy könyvkereskedés kirakatában különös kötetet pillantott meg. Kisgyerek kora óta foglalkoztatta a szellemvilág, így azonnal megvette a könyvet. Bár – mint kiderült – nem teljesen arról szólt, amire ő számított. Az „Egy szellemi médium felismerései” szerzője leleplezte azokat a szélhámos médiumokat, akik a szeánszok alkalmával megkötözték magukat, majd a besötétített szobában kiszabadultak és elhitették a hozzátartozókkal, hogy elhunyt szeretteik jelentek meg a helyiségben.



Weisz Erik szinte lázasan bújta a könyvet. Nem is a szellemvilág miatt: a különös, megmagyarázhatatlan szabadulómutatvány vonzotta. Rajzokat készített, elméleteket állított fel arról, hogyan is lehetséges egy megcsomózott kötélből pillanatok alatt kibújni. Egy év sem telt el, és Weisz Erik már a színpadon állt. Ekkor még csak kártyatrükköket mutatott be, és szerényen a „Kártya királyának” nevezte magát. Közben továbbra is kísérletezett, bilincsekből, matrózcsomóba kötött kötelekből szabadította ki magát. Egyre ügyesebben. Különös képességét otthon is kamatoztatta. Egy alkalommal, amikor édesanyja elzárta a finom süteményeket, ő pillanatok alatt kinyitotta a zárat, és elcsente az édességet, majd visszazárta az ajtót.

A fiú öccsével, Theóval járta a kocsmákat, éttermeket, vidámparkokat, ahol szabaduló számaival szórakoztatta a jelenlevőket. Ekkorra már művésznevével szerepelt, melyet a francia bűvész, Jean Eugène Robert-Houdin neve után választott. Houdini 1894-ben találkozott Wilhelmina Beatrice Rahnerrel, a Floral Sisters táncos-énekesével. Két hét után összeházasodtak. Bess énekelt, táncolt és szerepelt Houdini műsoraiban. A több tucat bilincsleoldás, kötélkibontás után megalkotta világraszóló számát, melynek a Metamorfózis címet adta: a produkció során Houdini láncokba verve egy zsákba kötöztette, majd egy utazóládába záratta magát. Mindezt a közönség szeme láttára. Ez a szám egy csapásra halhatatlanná tette az illuzionistát.

Hogy a közönség hajszolta-e őt, vagy saját határait akarta átlépni – nemtudni. Mindenesetre egyre veszélyesebb, hajmeresztőbb mutatványokon dolgozott. Elhatározta, hogy egy vízzel teli akváriumba záratja magát. Hónapokkal korábban meghirdették a produkciót, az újságok pedig folyamatosan tudósítottak a mester felkészüléséről, fizikai állapotáról. Napi nyolc-tíz órát edzett, és egyre hosszabb időt töltött el a víz alatt – levegő nélkül. A bemutató napján több ezren gyűltek össze a nézőtéren. A termet lesötétítették, a színpadot piros fénnyel világították meg. Aztán négy férfi előtolt a háttérből egy vízzel teli, hatalmas akváriumot, amit kék fénnyel tettek látványosabbá. Az egyik segéd elővett egy botot, és az akváriumba dugta. Majd a közönséghez lépett, akik leellenőrizték, valóban vizes-e a pálca. Az előkészületek után dobpergések közepette előlépett a mester. Segédei kezeit-lábait összebilincselték, aztán leeresztették a vízbe. Az akvárium tetejét egy üveglappal zárták le. Amikor Houdini láncba verve először lemerült a víz alá, a közönség meg sem mukkant, néhányan kirohantak a teremből, mások sírtak, egypáran meg segítségért kiáltoztak. A többség azonban csodálattal bámulta a művészt. A halhatatlant, aki képes hosszú perceken keresztül, levegő nélkül a vízben maradni

Semmi kétség nem volt afelől, hogy Houdini valóban ott van az akváriumban. Persze mindenki tudta, hogy most egy bűvészmutatvány résztvevője, mégis, a produkció megmagyarázhatatlan, megfejthetetlen volt. Aztán egyszer csak lepattantak a zárak és a bűvész előbukkant a víz mélyéről...Több ezren kezdték kutatni Houdini titkát. Riválisai egy alkalommal az államok legbiztonságosabb börtönébe zárták be. Ahonnan képtelenség kiszabadulni. Ellenfelei egy színházteremben vártak rá. Ám csak nem érkezett meg. Irigyei már ünnepelték bukását, már bontották a pezsgőt, és koccintottak egymás egészségére, amikor hirtelen a terembe lépett és kért egy pohár italt. Megemelte kalapját, és köszöntötte az egybegyűlteket. Hogy hogyan került oda – senki nem értette

Egyszer vasládába zárva, megbilincselve jeges folyóba dobatta magát. Aztán előbukkant az úton, jókedvűen integetve az egybegyűlt tömegnek. Összebilincselve a Brooklyn-hídról az East Riverbe ugrott, és perceken belül kimászott onnan. Majd vízzel telt tejeskannába zárták. De innen is kiszabadult. Eltemették. Levegőtlen üveghengerbe zárták. Élve bújt elő. Felhőkarcolók tetejéről fejjel lefelé lógva szabadult kötelékeiből. Mindig, mindenhonnan ép bőrrel kiszabadult. Felesége kérésére felhagyott munkájával. Egy időre. Ám nem nyugodott, és újabb mutatványokat talált ki: nézői szeme láttára átsétált egy frissen felhúzott téglafalon, vagy centiméterekkel a föld felett lebegett és másokon is bemutatta a levitációt. Eltüntetett egy elefántot, és számtalanszor szempillantás alatt eltűnt ő is, hogy aztán a terem másik végében bukkanjon fel.



Már tanította is tudományát. 1926-ban egy előadásán azt ecsetelte diákjainak, hogy olyan erős hasfala van, amely minden ütést elbír. Ebben a pillanatban egy növendéke se szó se beszéd felállt, és Houdini hasába vágott. A bűvészt váratlanul érte az ütés. Nem volt ideje felkészülni rá. (Mint utóbb kiderült az ütés hatására a vakbele gyakorlatilag szétrobbant.) Bár szörnyű fájdalmai voltak, mégis fellépett aznap este. Sőt, másnap Detroitban sem mondta le műsorát. Este aztán rosszul lett, és hiába műtötték meg, az orvosok már nem segíthettek rajta. Houdini 52 éves volt.

Kiállítás nyílt a wisconsini Appleton város Outagamie Múzeumában, amelynek látogatói megtudhatják, milyen segédeszközökkel hajtotta végre a híres magyar származású illuzionista a "Metamorfózis" névre keresztelt szabadulómutatványt. A titok egyik nyitja az, hogy a ládának van egy oldalfala, amelyen át a benti személy kisurranhat. A tíz évre tervezett tárlat 38 tárgyat, 190 dokumentumot és szemléltető anyagot mutat be. Van kényszerzubbony és börtöncella, amelyekből a látogató megpróbálhat kiszabadulni, továbbá Houdini saját kellékei, például bilincsek és zárak. A "Metamorfózis" esetében a látogató bemászhat a ládába, hogy lássa, miként működik. Houdini először több mint száz évvel ezelőtt, feleségével adta elő a mutatványt.








ESZKÖZÖK:   Nyomtatható verzió      




Szerkesztői levél >>
2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >>
Film >>
Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >>
Színház >>
Merj nagyot ébredni!
Ott voltam, ahol ezrek tüntettek a médiatörvény ellen – és még a zene is jó volt! >>
Intézménykritika >>
(Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >>
Könyv >>
Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >>
Zene >>
MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >>
Híres magyarok >>
"Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >>
Fotó >>
Buddhizmus képekben 2.
>>




Bookmark and Share
Pszeudo a facebookonRajongó leszek!

Copyrigth © 2008 pszeudo.hu. Készítette: Szántó Gyula





Szerkesztői levél
Film
Színház
Intézménykritika
Könyv
Zene
Híres magyarok
Fotó