|
| | | Alternatív Cirkusziskola, avagy a szórakoztatás művészete | szerző: Baranyai Richárd |
- Alternatív Cirkusziskola, arról fogok írni.. - Írj inkább az Alternatív Közgazdaságiról, ott is elég nagy a cirkusz, és még az alternatív is benne van... - Hmm, elgondolkodtató... De azért maradjunk mégis a Cirkusziskolánál.
„Az Alternatív Cirkusziskola a lélek felől közelít a cirkuszi számokhoz. Eszerint építi fel a tantervet, ezt tartja szem előtt az oktatásban, hiszen ettől lesz ez egyben olyan szellemi út is, amit mindenképpen érdemes bejárni.” – olvashatjuk az iskola honlapján. Emellett kiderül az is, hogy a filozófiájukat az emberi képzeletben ősidők óta előforduló jelképek bemutatására építik, csak úgy, mint a műsorokat is. Az Alternatív Cirkusziskola (lehet, hogy csak AC-nek fogom hívni ezentúl, ezért mindenkitől bocsánat) vezetői számára fontosabb a bemutatásra kerülő művészi tartalom, mint az előadásban résztvevők technikai tudása és repertoárja. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne egy-egy előadás mögött hatalmas tudásanyag és véres-verejtékes gyakorlóórák tömkelege, sőt, csupán a hangsúlyt tolták kicsit arrébb.
Kénytelen vagyok velük egyetérteni. Nekem, az egyszerű nézőnek is bizonnyal kellemesebb élmény valami olyat látni, ami belső indíttatásból és kifejezési kényszerből fakad, mint azzal szembesülni, hogy valaki csak a technikai tudását csillogtatja előttem. És nem utolsó sorban ez az, amin esetlegesen még akkor is gondolkodni fogok, amikor kijövök az előadásról. Ez a „szabadabb” felfogás az, aminek eredményeként az AC-ban nem kötelező mindenhez érteni, sőt, érdeklődni sem. Ha valakit csupán a zsonglőrködés érdekel, akkor nem fogják arra kötelezni, hogy levegőakrobatikát tanuljon, viszont segíteni fogják minden lehetséges eszközzel, hogy ki tudja magát fejezni a labdák, pálcák és röpködő tűzpamacsok segítségével.
Alapvetően három tevékenységi körre osztanám az AC működését. Az első és talán legfontosabb, az oktatás, amelyben témák köré épített órákon tanítják az állandó és meghívott előadók a „cirkusz-csinálás” művészetét. Fontos megemlíteni, hogy ez felnőttoktatás, tehát elsősorban olyanokkal foglalkoznak, akiknek már van (némi) kialakult elképzelésük arról, mit is szeretnének az itt megszerzett tudással kifejezni. A második nagyobb egység a gyermekfoglalkozások, amelyek a Tűzraktérben és a Gödörben is megrendezésre kerülnek. Ezek célja a gyerekek testtudatának fejlesztése, és nem utolsó sorban a szórakozás, szórakoztatás. A harmadik terület (a fellépések, előadások) összekapcsolódik az előzőekkel, hiszen a megtanultakat valahol be is kell mutatni. Ezért szerveznek teljes napos cirkuszi animációt, ami elég interaktív. Természetesen a repertoárban megtalálható a „szokványosabb”, megkoreografált, egész estés produkció is, no persze ez is egy kis „Alternatív” színezettel, inkább performance-ként, mint cirkuszi előadásként.
Akik tehát szeretnék látni fantáziájuk kivetüléseit, látogassák meg az Alternatív Cirkusziskola előadásait, akik pedig szeretnék ki is vetíteni fantáziájukat, hogy mások is láthassák, nos, a honlapcímet már linkeltem, nincs más hátra, mint előre.
|
|
|
|