A Majmok bolygóján plasztikus a tengerpart
szerző: Simon Borbála
Második hallgatás körül kezdi elérni a hallgatót a Plastic Beach hatás, azaz a Gorillaz nevű fiktív formáció harmadik, Nagy Britanniában március 5-én megjelenő, nagylemeze.

A Blur hangzást rég maga mögött hagyta Dave Albarn. Jól tette. Igaz, örökké Blurre ácsingózó rajongói, bármilyen szemetet is dobna piacra, alapvető felvevő központját jelentik kiadványainak. Mindenesetre még nem tart itt a dolog. Merthogy a Gorillaz jó. Hiába fiktív és szomorú egyszerre. A fiktívsége végett is eredeti, ami ezzel a könnyen felismerhető lassú, minimál hangzással vegyítve igazán briliáns performanszá válik. Amikor a zenekar először jelent meg a piacon virtuális bandaként nem annyira szerethető, mint inkább bűnözőre rajzolt (Jamie Hewlett munkája 2D, Murdoc Niccals, Noodle és Russel) karakterekkel, már briliánssá tette az egész produkciót. Ráadásul olyan dub, hip-hop, elektronikus keverékeket dobtak piacra, mint a Clint Eastwood, a Tomorrow Comes Today és a második albumos (Damon Days) Feel Good Inc.

A Plastic Beach alkalmat ad arra, hogy az Albarn - Hewlett páros újra üzembe helyezze a Kong stúdiót, természetesen olyan „hatalmas” nevek közreműködésével, mint Snoop Dogg, Hypnotic Brass Ensemble, Kano, Mos Def, De La Soul, Lou Reed, Mick Jones vagy éppenséggel a Hagyományos Arab Zenéért létrejött Libanoni Nemzeti Zenekar. Az új albummal továbbra is hip-hop groove-os, zsíros klub ütemekre hajazó, rézfúvósok, ázsiai és arab zenekari játék által növelt zenei pillanatképeket kapunk.

Az NPR online rádió jóvoltából március elseje óta ingyen meghallgatható az új lemez, de a promó Stylo videó is negyvenezer (és nő) találat körül tart már a youtube-on, ami sajnos hazánkból nem érhető el. A fanyalgó kommentelők szerint egyáltalán nem kiemelkedő a hármas számú lemez, ugyanis nem találják a rögtön ütő refréneket, amiket álmukból felkeltve is dúdolnának akár, ahelyett hogy minduntalan egy lassított Knight Rider témát hallgassanak.


(Gorillaz – Clint Eastwood)

Ettől függetlenül bátor a sötét, szimfónikus, hangulatában még elborultabb Plastic Beach anyag. Gyermeki kíváncsisággal várhatjuk, hogy Snoop Dogg vagy épp Lou Reed milyen formát kap majd, a valóság és fikció határán egyensúlyozó szerzőktől. De akárcsak a mesékben, vajon az egész csak a fejünkben van?

A majmok világa: http://gorillaz.com/
Ahol hallgatható npr:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124114812