Heti téma: a Mikulás 


* Always Santa Claus * Mikulás avagy a jóságos, piros köpenyes bácsi * Mikulás-könyv arzenál * Mikulást, rendelésre! * Széchényi Ferenc és Széchenyi István, a legnagyobb magyar adakozók * Télapó 3D-ben *

 
       Always Santa Claus
szerző: Baranyi Ágnes
A 19. század második felében, a Mikulás évtizedeken keresztül apránként felépített figurája még bőven kutatta végső identitását, többek között, hogy apró legyen vagy colos, vagy hogy kék, piros, lila vagy zöld bundában járjon-e dolgozni az évi egy szem munkanapján. Kevesen tudják, hogy az én kereső öregúrnak végül a Coca Cola Company segített „magára találni” egy 1930-as évekbeli reklámkampány keretében, és bár ez nem azt jelenti, hogy a hó-szakállú, piros ruhás, pocakos bácsi Haddon Sundblom ceruzájából bújt volna ki először, az üdítő-propaganda mégis jelentős nyomatékot adott a mai Mikulás-képnek.

Mint tudjuk az amerikai kultúrában a Jézuskának nem osztottak lapot, már ami az karácsonyi ajándékokat illeti, ugyanis ez náluk a jó öreg Szent Miklós reszortja, na meg persze Rudolfé és a többi rénszarvasé. Eheti klipcsokrunkkal ki másnak is tisztelegnénk, mint a Mikulás alakjának, rögtön elsőként persze az ízig-vérig amerikai Coca Cola-féle Santa Claus-nak egy átfogó kisfilmmel. Coca Cola Coming to Town!



Nem megyünk messzire a következő videóval, Santa Claus ismét a városba látogat, méghozzá egy számítógépes Maryah Carey tolmácsolásában. Az animáció valószínűleg a karácsony meghitt ünnepi hangulatát hivatott volna közvetíteni, azonban a nagyfejű mikulás-minirucis Maryah-baba , hógolyózós, ajándékosztós, korcsolyázós képzelgései közepette a rendes embert inkább az émelygés kerülgeti, mint a meghittség.


Ha már Maryah-nál időzünk, vétek lenne kihagyni a sorból azt a dalt, ami 1994-es megjelenése óta évente egyszer reneszánszát éli, napjainkban leginkább a karácsony tájt zsúfoltságig telt plázák kedvenc fogyasztó-csalogatója, ez pedig az All I Want For Christmas Is You. A koncepció kb. ugyanaz, mint az előzőnél (persze ez volt előbb), még a falat ruha sem hiányzik, de ha másért nem is a szerencsétlen rénszarvasnak öltöztetett dobermann komikus látványáért érdemes újranézni. Persze az állatvédők inkább ne kínozzák magukat.



 Maryah vizuális offenzívája után már csak jót tehet velünk Billy Mack olvasatában a Chrictmas Is All Around, ami paródia lévén némi mosolyt csalhat az arcunkra. A dal egyébként az Igazából szerelem című mozi szerves része, és az ünnepi mizéria önkritikájaként is felfogható a klip, önmagában ugyanúgy, mint a film egészében nézve.



Végül távolodjunk el egy csöppet a Coca-Cola Mikulás egyhangúságától, dőljünk hátra, csukjuk be a szemünket és hagyjuk, hogy Elvis hangja megszülje bennünk saját, egyedi, vágyott Mikulás-víziónkat. Boldog Télapót!




 
       Mikulás avagy a jóságos, piros köpenyes bácsi
szerző: Baranyai Richárd
..Jöjj el hozzánk Télapóóóóóó!--- klikk--- Kazetta megfordít, CD visszateker, és elölről: Hull a pelyhes...



És tényleg hull, jön a tobozszag, a mézeskalács, a szaloncukor, de előbb még a földimogyoróval tömött kis csizma az ablakban, a nagy szakállú kedves és bölcs Mikulás, és a világító orrú rénszarvas, Rudolf. Illetve már nem is tudom követni, hogy mikor ki és mi jön, annyira átjár minket az angolszász kultúrkör téli ünnepvilága, hogy kisgyerek legyen a hótaposóján aki még érti, hogy mikor kinek köszönheti a meglepetést és kinek kell ajándékötletekkel telezsúfolt levelet írni. Mindenesetre nálunk dec. 6-án a Mikulás jön, az biztos.

Ilyenkor megindul a Mikulásdömping, és megjelennek  a különféle szakállasok. Megjelenik az áruházi-, a családi-, a kórházi-, az utcai-, és még sok-sok különböző Mikulásfaj. Magyarországon a Mikulás Alapítvány vállalta magára a minőségi Mikulásképzést és válogatást. Halász Etelka, az alapítvány vezetője, fontosnak tartja, hogy a Mikulás a gyermekek és a szülők közötti szeretet-közvetítés eszköze legyen, és ne egy újabb, mozgó kirakati bábu, amit megcsodálhatnak a kicsik. Náluk a Mikulásokat szigorú felkészülésnek és válogatásnak vetik alá, így szűrve ki azokat akik alkalmasak a bölcs és kedves ajándékosztó szerepére. Fontos, hogy a Mikulásjelölt fizikailag is és szellemileg is megfeleljen, ehhez szükséges a kellő életkor, magasság, és ami még elengedhetetlen, a színészi képesség és a megfelelő beszédtudás. Amit Halász Etelka kiemelt (és amivel teljes mértékben egyetértek), az a Mikulásszív fontossága, azé a képességé, hogy a Mikulásjelölt képes legyen szeretet és békességet adni.

A Mikulássá válás hosszú folyamat, már ősszel elkezdődik a felkészítés, vicces tesztekkel tarkítva. Utolsó megmérettetésként egy "utcai Mikulás" szereplést is beiktattak. Amennyiben a leendő Mikulás jól veszi ezeket az akadályokat, akkor kaphat komolyabb feladatokat is, valamint puttonyt és mikulásbotot, valamint néhány pajkos krampuszt. Mint megtudtam a kicsik számára valóban zavaró lehet, hogy Mikulások tömegével találkoznak mindenfelé. Volt  olyan eset, amikor egy kórház külön kérte a Mikulás Alapítványt, hogy ne küldjenek Mikulásokat, ugyanis ők a 12. szervezet, akik szeretnék meglepni a gyerekeket. Kiderült az is, hogy a Mikulástúltengés igazából a fővárosra jellemző. Sajnos vannak viszont olyan kisebb falvak, ahová nem is jutnak el a Mikulások, bármennyire is szeretné az Alapítvány kiegyenlítettebbé tenni eloszlásukat az országban.

A Mikulásoknak sokszor nagyon erős lélekre van szüksége, hogy kedélyesek tudjanak maradni, munkájuk végzése közben. Épp ezért az Alapítvány elsősorban a már többször bizonyított Mikulásokat kér fel a kórházi Mikulás szerepre. Idén a legnehezebb (de valószínűleg a legmegbecsültebb is) feladatuk a Kosztyu Ádám Emlékére Alapítványnál lesz. December 4-én Miskolcon, december 5-én Debrecenben kell megállniuk a helyüket a megyei kórházak onkológiai osztályain. Fontos az is, hogy a kicsik még nincsenek elrontva, nem elsősorban az anyagiak számítanak nekik, hanem az, hogy az irántuk érzett szeretet nyilvánuljon meg az ajándékokban. Erre gyakran alkalmasabb lehet egy kicsi, de személyes ajándék (ami a gyermek titkos vágyát teljesíti), mint egy hatalmas, személytelen "szeretetadag". Családi eseményeknél a Mikulás feladata nem a szülői szeretet pótlása, hanem annak közvetítése. Amit ilyenkor adni tud, az a megerősítés a kicsik felé, hogy ők igenis fontosak, és szeretik őket.

Mint láthatjuk a jóságos, ősz szakállú bácsi szerepébe bújni nem is olyan könnyű, sok-sok apró feladatot foglal magába és erős lélekkel kell rendelkeznie annak, aki belefog, de úgy gondolom, a gyerekek arcán eláradó öröm kifejezése bőséges fizetség lehet ezért a fáradozásért cserébe.



 
       Mikulás-könyv arzenál
szerző: Kinga

Ha körültekintünk a boltok polcain ezer meg egy fajta Mikulásos könyvvel találkozhatunk. Elvileg a főhős azonos, bár a személyleírással már gondok lennének. Annyi biztos; egy öreg, nadrágban, köpenyben, jellegzetes sapkával fölbukkanó jóságos bácsiról beszélünk, aki decemberben meglátogatja a gyerekeket.


-Milyen színű a köpeny rajta?

-Igazából piros kabát volt.

-Bordó palást.

-Barna bunda.

Ezzel elkezdődik a teljes kultúr-zűrzavar. A télapó kövér, de nem mindenütt.  Egyedül dolgozik, bár van amikor manók segítenek neki, akik igazából helyesebben mondva krampuszok. Magányos. Ugyanakkor az összes gyerek a világon a barátja! Rénszarvas vonta szánnal vagy léghajóval közlekedik esetleg inkább gyalog nehéz botra támaszkodva?! Ám az biztos, hogy zokniba rakja az ajándékot és a kéményen át jön. De az is lehet, hogy az ablakba kitett megtisztított csizmácskákba. Mindenesetre annyi szent: December 6.-án érkezik. Bár igazából nem, a francia gyerekek karácsonyra várják.

Akkor hogy is van ez? A fene nagy globalizáció nem érte még el a télapót. Szegény gyerekek meg csak kapkodják a fejüket, hogy akkor hova is címezzék a kívánságaikat. Egyáltalán mikor adják föl a levelet? Vagy mégis van egy közös? A Mikulás lakhelye a messzi Finnország, Lappföld. Ahol egész évben serényen készíti az ajándékokat. Ebből pedig egyenesen következik, hogy mentalista. Előre tudja ugyanis, hogy melyik gyerkőc lesz rossz és melyik jó, kinek mi lesz a kívánsága, kinek lesz elég egyetlen virgácsot csomagolnia. Bár az oviban azt úgyis kap mindenki...

Na de térjünk vissza a boltok polcaihoz. Ehhez a szép ünnephez rengeteg kiadvány született, mesekönyv, foglalkoztató füzet, kifestő. Van ami orvul leleplezi a mesét, Jakob Streitnek köszönhetően megtudhatjuk ki volt igazából Szent Miklós. Szigorúan csak felnőtteknek! Bár ismerve a mai gyerekeket, amint olvasni tudnak és az óvatlan szülő az internethez engedi őket, akkor bizony minden varázs oda. Majd rendel magának télapó-műsort vagy csupán utánanéz a legendának.

Ám maradjunk a fiatalabb korosztálynál. Túl a bárgyú havas csodatájakon játszódó meséken, olvashatunk Babar királyról, aki elviszi az elefántoknak a mikulást. Vagy Marék Veronika télapójáról és a rosszul teljesített kívánságról, ami végül happy end lesz. Esetleg egy-két finn mesekönyvből megtudhatjuk milyen a mikulás(ok) társadalma Korvatunturi-ban. Wieber Orsolyától pedig mélyértelmű meseregényt kapunk a Nagy Mikuláskönyv képében.

Aztán vannak komolyabb történetekis, úgymint Gárdos Péter, később filmre is vitt, története egy bárzongoristáról és a 8 éves árva lányról. Ezt olvasva egyből érezzük, hogy a télapó-történet csak burok, valami más a lényeges, a szeretet, a mélyebb értelem.




 
       Mikulást, rendelésre!
szerző: Plecskó Edina
A Mikulás-napi ünnep közeledtével mi is körbenéztünk, vajon milyen különlegességgel lehet megfűszerezni ezt a decemberi napot. Legyen szó akár gyerekek, akár cégek dolgozóinak mulattatásáról, "Mikulásország társulata" mindenkinek a rendelkezésére áll. Míg sokaknak december 6-a pusztán a csokik és virgácsok ajándékozásában merül ki, addig a jelen írásban górcső alá vett színészegyesület célja, hogy hagyományőrző alapon, színvonalas szolgáltatást nyújtsanak.

fotó: www.mikulasorszag.huDe ki is az igazi Mikulás? Nos, erre a kérdésre mindenki magában kell, hogy keresse a választ. Gyermekkorunk és képzeletvilágunk élménygazdagságától függően eltérően vélekedhetünk. Ám abban egyetérthetünk -amint ez "Mikulásország" hitvallásának is egyik fő motívuma-, hogy nincs kiábrándítóbb, mint amikor hiteltelen emberek próbálják magukat Mikulásként eladni. Az igénytelen utánzatok sok gyerek első nagy csalódását okozzák. Hiszen nem elég felvenni egy jelmezt, betanulni néhány mondatot, a gyerekek rögtön felismerik az ál -Mikulásokat. A társulat gárdájában azonban nem pusztán néhány órás tanfolyamot végzett emberek, hanem diplomás színészek garantálják a Mikulás, a Hótündér és a Jégkirálynő hiteles megjelenítését. Mindezt hitvallásuk is tükrözi:"A Mikulás-mesterséget is ki kell tanulni, ugyan úgy, mint minden más szakmát."

A színház kínálatát böngészve több ünneplési formával is találkozhatunk. fotó:www.mikulasorszag.huA mindösszesen 15-20 percet kitevő Családi Mikuláslátogatások alkalmával, a szülőkkel karöltve rendezik meg a jelenetet a szervezők, hogy minél inkább valósabb képet alkothassanak a gyerekeknek. A cégek és intézmények Mikulás és Karácsonyi Ünnepsége pedig szintén a megrendelő kívánalmainak megfelelően zajlik, itt állatjelmezbe, bohócruhába öltözött animátorok fogadják a vendégeket. Extra programként lehet belefoglalni az eseménybe játszó-és kézművesház felállítását, vagy akár angol és német nyelvű Mikulás megjelenését is. S hogy december 6-a elmúlásával se köszöntsön ború a színészeket megrendelni vágyók körére, őket szolgálja tovább kitűnően a társulat Karácsonyi Színháza, mely betlehemes játékok, bohócműsor, Jégtündér-koncert és karácsonyi partik megszervezésével szolgál.

Ünneplési formaként minden ember sajátjaként választ megfelelőt. Legyen szó akár egy - a fentebb leírt - bohókás mintáról, vagy egy kőszínházi előadásról, ahol ugyan nem megrendelésre és nem is feltétlenül Mikulást megjelenítő, de egy érzelmeket megérintő, örök emléket nyújtó darabbal varázsolhatjuk szebbé az ünnepeket.




 
       Széchényi Ferenc és Széchenyi István, a legnagyobb magyar adakozók
szerző: Tóth Tamara
Senki ne várja, hogy magyar Mikulásokról írjunk, hiszen fehér szakállú, piros ruhás ajándékosztogatók csak a nyugatról beszivárgott divathullámból vertek gyökeret hazánkban. De vannak nekünk saját jótevőink is, egyenesen a reformkorból, akik ugyan nem a jó gyerekeket tüntették ki figyelmükkel, hanem sokkal nagyobb dolgokat tettek. Magyarország szellemi és kulturális felemelkedésének vetették meg az alapjait, és olyan hatalmas dolgokat vittek véghez adományaikkal, amelyek hatását még ma is érezzük.

fotó: www.sopronhorpacs.huAz apa, Széchényi Ferenc 1802. november 25-én hatalmas és értékes gyűjteményét a magyar nemzetnek ajánlotta fel. Ez magába foglalt 15 000 kötet könyvet, 1152 kéziratot, és közel 12 000 nyomtatványt. Mindezt kiegészítette később Nagycenkről származó rézmetszeteivel és majdnem 10 000 könyvvel. Ez a monumentális gyűjtemény lett a Magyar Nemzeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár kiinduló bázisa. Az alapítás történetéről számos tanulmány született az elmúlt 200 évben, de azt máig homály fedi, hogy a nagy adakozó valójában miként is gondolkodott nagy tettéről. Azt tudjuk róla, hogy a királyhoz hű politikus volt, mecénásként viszont a nemzetet helyezte előtérbe. És itt van a sötét folt, hiszen arról nem szólnak források, hogy mit is jelentett Széchényi Ferenc számára a nemzet fogalma. Annyit kikövetkeztethetünk, hogy a nemes adakozó célja a Magyar Királyság írott emlékeinek az összegyűjtése és megőrzése volt. Emellett az az eszme is szerepet játszott, hogy a létrejövő intézménynek egy élő szellemi műhellyé kell válni, ami folyamatosan alakul és gazdagodik. A tartalmának pedig a tudós magyar közönség számára közkinccsé kell válnia. Széchényi Ferenc nagylelkű adományhulláma folyamatot indított el, hiszen ilyen intézményekre a magángyűjtők is szívesen hagyták a vagyonukat. Az az eszme vezérelte őket – helyesen látva a jövőt – hogy ott biztosan megmaradnak a kulturális emlékek

„a nemzetiség és nyelv erősítése, terjesztése és pallérozása szent céljára”

Széchenyi István számtalan tette közül a Lánchídon kívül talán a leghíresebb,fotó:www.leveltar.fejer.hu amikor minden jószága egy évi jövedelmét felajánlotta a tudós társaság megalapítására. Ez 1825 szeptemberében történt, és az összeg óriás volt, 60 000 forintot jelentett. A kijelentés hatalmas lelkesedést keltett, többen követték a gróf példáját. Az első négy alapító már november folyamán benyújtotta kérelmét az alsó- és felsőtáblához, sőt az épület alaprajza is elkészült. A terveket 1827-ben már királyi jóváhagyást is nyertek. De ezen az országgyűlésen nem csak az MTA született meg, hanem a Nemzeti Kaszinó alapítása is innen ered. Az intézmény feladata az volt, hogy helyszínt biztosítson a közéleti kérdések megvitatásának, de mélyen benne voltak Széchenyi saját eszméi is.

Az anyagi támogatás mellett elengedhetetlen volt a gróf végtelen lelkesedése az ország modernizációjával és fellendítésével kapcsolatban. Jó példa erre a dunai és balatoni gőzhajózás ügye, amit szintén Széchenyi István karolt fel, és támogatott minden szinten.  Még számtalan kezdeményezés és újítás fűződik a nevéhez, amelyek közül talán leghíresebb a Lánchíd, kisebb volumenű az állattenyésztés fejlesztése és a selyemgyártás mozgalma. A gróf minden munkájába 100 százalékkal belevetette magát, az első lépésektől az utolsóig. Ötlet, tervezés, elfogadtatás, megvalósítás, elnökség elvállalása, így élt és adakozott a legnagyobb magyar.



 
       Télapó 3D-ben
szerző: Szántó Sz. Erika
Az embernek (no meg az állatok nagy részének) nem azért van két szeme, mert a természet tartalékokat képez, hanem azért, hogy lehetővé váljon a térbeli, három dimenziós látás. Ezt a képességünket használja ki a Hógolyó Haditerv 3D-s animáció is.

A Hógolyó Haditerv, avagy ki legyen a Télapó? egy magányos Hóemberről szól, akit a csoda a Mikulás falujába röpít, hogy féltékenységből megleckéztesse a Karácsony táján igen nagy népszerűségnek örvendő Télapót. A 3D mozinak köszönhetően pedig mi is benne lehetünk a történetben: kisvasúton utazva, egerek társaságában közelítjük meg a Télapót, majd a hóesés tűnik annyira valóságosnak, hogy a szemüveget levéve csak előre nyúlkáló, levegőt markoló kezeket látunk. Nem sokkal később egy hősies, de vidám karácsonyi sarki csata, a "Hógolyó haditerv" veszi kezdetét, ahol bevetik a tejcsokit spriccelő pisztolyokat, az óriás Igloo robot-lépegetőket és a Télapó által vezérelt 50 méter magas játék Diótörőt. Az önmagában butácska, igen egyszerű történet az IMAX vászon segítségével már feledhetetlen élménnyé válik. Lássuk hát, mi rejlik mögötte.

Míg a hagyományos fényképezési eljárásoknál a fényképezőgépnek vagy kamerának csak egyetlen objektíve, "szeme" van, így a rögzített kép sem hordozhat információt a tárgyak egymáshoz viszonyított helyzetéről. Ha azonban egy megfelelően kialakított, két objektívvel felszerelt kamerát használunk, azonnal megvan a két szemszög, s a két, különböző szögben fényképezett képből visszaállítható a 3D-s valóság. A moziban ez természetesen egy kicsit másabb, hiszen vászonra vetítenek, amit egyszerre többen néznek, és ráadásul ugyanazon a vásznon kell megjelennie a jobb és a bal szemnek szánt képnek is. Persze az Hógolyó haditerv is azt jelzi, hogy a 3D-s mozi nem jelent megoldhatatlan feladatot. Alapvetően két eljárás alakult ki. Az egyik a színszűrésen, a másik a polárszűrésen alapszik.

Színszűrés esetén a két szemnek megfelelő két képet különböző színárnyalatban veszik fel. Leggyakrabban az egyik szem képét zöld árnyalatban, a másik szemét piros árnyalatban. A két képet ezután egymásra másolják s egyszerre vetítik ki. A néző a moziban kap egy szemüveget (ez az a hagyományos kék-piros papírszemüveg), amelyiken az egyik lencse a zöld színt szűri ki, a másik pedig a pirosat. Az eljárás hátránya, hogy a színszűrés miatt bizonyos színek eltűnnek. Ezzel a módszerrel készült például a Magyarországon is bemutatott Freddy halála: az utolsó rémálom című film utolsó 20 perce is.

Ezzel ellentétben a polártechnikás 3D-s moziban a filmszalagon egymás alatt vannak a jobb és a bal szemnek szánt, összetartozó képek. A vetítőgép objektíve elé pedig egy kis dobozkát szerelnek. A dobozkának két ablaka van, két, eltérő síkban polározó polárszűrő. A vetítés során egyszerre vetítik ki mind a két szem képét, ám a dobozka felépítése olyan, hogy az egyik szem képe az egyik szűrőn, a másik szem képe a másik szűrőn keresztül jut a vászonra, majd onnan visszaverődve a nézőhöz. A nézők most is szemüveget kapnak (ez már egy masszívabb, vastag fekete keretes szemüveg), ám a lencsék ezúttal nem színszűrők, hanem polárszűrők, mégpedig olyanok, hogy egy szembe csak egy kép jut - pont az, amelyik annak a szemnek megfelelő szögből készült. A technika előnye, hogy nem vész el szín, hátránya, hogy a szűrések miatt csökken a fényerő.

A megjelenítésről pedig, hogy valóságosnak tűnjön a hóesés, vagy hogy egy felénk dőlő „meselétrától” megijedjünk, a REAL D rendszer gondoskodik, amivel valóban döbbenetes térbeli látvány állítható elő.