Heti téma: a gyilkosság 


* 39 lépcsőfok * A csejtei szörny – Báthory Erzsébet * Agatha Christie, a krimi nagyasszonya * Gyilkosság, zene, avagy milyen dallamra illik ölni * Kolpert úr- zord bűnösök, de jól érzik magukat * Sherlock Holmes pub *

 
       39 lépcsőfok
szerző: Szántó Gyula
„A filmlexikonok a Mester e korai munkáját az egyik legjobb thrillereként tartják számon, mely az ártatlanul gyanúsított ember elkeseredett küzdelmét mutatja be, hogy bizonyítsa saját ártatlanságát.

Ebben a tekintetben az utolsó Hitchcock-film, a Téboly előzményének is tekinthető. Richard Hannay Londonba látogató kanadai turista. Egy music hallban ismerkedik meg Annabella Smith-szel, aki titkos ügynökök elől menekül. Richardnak meg kell találnia a gyilkosokat, hogy mentse saját életét.”

Ezzel az ajánlóval adták ki Alfred Hichcock 1935-ben rendezett nagy játékfilmjét a 39 lépcsőfokot  ismét, ezúttal DVD-n. A film fekete-fehérsége és a kor technikai adottságából gazdálkodó vetített trükkjei ellenére is - a mai számítógépes animációhoz és bluebox trükkökhöz szokott mozinéző számára is - nagyobb élményt nyújt, mint a legtöbb mostani film.


Hitchcock ebben a filmjében is zseniálisan alkalmazza a feszültség keltésére a hirtelen felcsendülő Hubert Bath által komponált zenéket. A filmben elhangzó egy-egy női sikoly vagy váratlan vonatfütty is képes maradandó ijedtséget okozni. A néző a film majdnem mind a 82 percében feszültség alatt van tartva, és csak a film legvégén nyugodhat meg a főszereplővel együtt, amikor végre kiderül, hogy mi is az a 39 lécsőfok.

Ebben a  művében jelent meg először a Hichcock egyik legfontosabb kulcsmotívuma: a tévedésből, el nem követett bűnért felelősségre vont ártatlan ember figurája

A 39 lépcsőfokban már megmutatkozik Hitler uralomra jutása utáni helyzet rémálma, így  nem csak egy fordulatos kémtörténetről van szó, hanem gátlástalan erőszakról, amelyben a főhős eléggé kedvezőtlen helyzetben van a kémekkel szemben.

rendező: Alfred Hitchcock
író: John Buchan
operatőr: Bernard Knowles
vágó: Derek N. Twist
adaptáció: Charles Bennett

szereplők:
Robert Donat
(Richard Hannay)
Lucie Mannheim
(Miss Annabella Smith)
Madeleine Carroll
(Pamela)
Godfrey Tearle
(Jordan professzor)
Peggy Ashcroft
(Margaret Crofter)

A film megnézését mindenkinek ajánlom, aki még nem látta, vagy látta és ismét szeretne egy jót borzongani, de a dzsungeles-szafaris reality-k nem kötik le. Érdemes körülnézni a nagy bevásárlás közben a hiper-super marketek olcsó DVD-i között, mert aki a hamuban pipiskedik, lehet, hogy gyémántot talál.




 
       A csejtei szörny – Báthory Erzsébet
szerző: Plecskó Edina
„Szadista elmebeteg”, „leszbikus Vámpírkirálynő”, vagy „szűz lányok vérében pancsoló Vérgrófnő” – csak néhány jelző Nádasy Ferenc gróf feleségéről, aki tagadhatatlanul történelmünk egyik legsötétebb alakjai közé tartozik. A hozzá fűződő legendák hitelességéről éles viták folynak, koholt vádaknak és rágalomhadjáratnak aposztrofálva az Erzsébet személye köré fonódó történeteket. Ám ha fantáziavilágról is van szó, később mégis sok művészeti kezdeményezésnek nyújtott inspirációt az ő alakja.
A történelmi Báthory család szülötte idestova több mint 400 éve vált hírhedtté vitatott könyörtelenségeiről, amelyeket kíváncsi művelődéstörténészek, írók és jogászok próbálnak megmagyarázni. Egyes mendemondák szerint, Báthory egyik szolgálóját megölte annak véréért, miként az áldozat vérében való fürdőzés segítette fiatalsága megőrzésében. Ezután birtokán arra alkalmas szüzeket gyűjtött össze, akiket megkorbácsolt és megcsonkított, majd vérüket vette. Az állítólag leszbikus hajlammal bíró Erzsébet később női szeretőjével létesített egy olyan akadémiát, ahol mintegy 600 lánnyal végeztek hasonló módon. A történet alapját egy, a gyilkos hajlamú nő halála után 150 évvel keletkezett írás alkotja, amelyet egy jezsuita pap vetett papírra. Ám ennek fényében a véres történetek is megkérdőjelezhetőek: inkább legendának tekinthetők ezek az események, miként a jegyzőkönyvekben szó sem volt véres fürdőzésekről – a vér gyorsan alvadó tulajdonsága legalábbis ezt mindenképpen kizárná.

A 19. század végén erőre kapó pszichiátria adott okot további magyarázatokra. Rexa Dezső író „szadista elmebetegségnek” tulajdonította Erzsébet cselekedeteit, míg Benda Kálmán történész szerint a szemtanúk hiánya, illetve az egyetlen életben maradt áldozat be nem idézése egyet jelent a Báthory ellen indította puszta rágalomhadjárattal. S hogy mi oka lehetett akkoriban bárkinek arra, hogy befeketítse Erzsébet személyét? Az ok politikai: a három részre szakadt Magyarországban és a Habsburg érdekeltségű személyek körében keresendő. Az osztrák híveknek ugyanis érdekei ellen való volt, hogy az Erdélyi Fejedelemség erőre kapjon, amelyet a Báthory család hírnevének aláásásával próbáltak meg ellehetetleníteni
Az Erzsébet letartóztatást kezdeményező Thurzó György nádort szintén vádolják, miszerint azért indított eljárást a nő ellen, mert fiának szánta a fejedelemséget. Báthoryt végül az ő közbenjárására tartóztatták le 1610-ben: több tanúvallomás és a Báthory birtokon talált sebzett testű hullák okán, azonban perre és ítéletre nem került sor. Nádasdy özvegyét élete végéig a csejtei várban tartották befalazva.

Erzsébet alakja a művészetekben vámpírként, mint női Drakula él tovább, ihletet adva több műnek is: az angol Cradle of Filth zenekar róla írta a Bathory Aria című dalát; Dennis Báthory-Kitsz operát írt róla; az Ezt éld túl (Stay Alive) című 2006-os amerikai film és játék is az ő alakja nyomán született; vagy említhetjük akár a Kamelot együttes 2001-es Karma című albumán feltűnő Elizabeth című dalt is. S hogy Báthory Erzsébet bűnös volt-e, vagy ártatlan? Az egyes elméletek ismeretében ezt mindenki saját maga eldöntheti, ám abban a történészek is egyetértenek, hogy még sok olyan kérdés maradt az életrajzzal kapcsolatosan, amelyekre az utókor feladata lesz választ adni.




 
       Agatha Christie, a krimi nagyasszonya
szerző: Tóth Tamara

10 éves lehettem, amikor egy unalmas vidéki nyaralás során a rokonok polcán Agatha Christie regényeket fedeztem fel. Könyvéhségem akkoriban nem válogatott, és azonnal olvasni kezdtem a Gyöngyöző ciánt. A regény tartalmánál akkor még nagyobb élményt nyújtott a szép színes, keménykötésű borító, de a kezdeti csalódás nem vette el a kedvemet, hogy újra és újra visszatérjek egy másik történethez. Olvasás közben engem is az a nem egyszerű feladat motivál, hogy kitaláljam, ki is a gyilkos.

A regények méltatása előtt mindenképpen illik néhány szót szólni az írónő életútjáról, hiszen annak számos mozzanata vált később ihletforrássá. Agatha Mary Clarissa Miller 1890-ben született egy angol tengerparti városban, később pedig Dél-Franciaországban élt családjával. A kislány legnagyobb vágya az volt, hogy operaénekes legyen, és a zene szeretete egész életében elkísérte. Agatha 1912-ben ment férjhez Archibald Christie-hez, és az első világháború idején ápolónőként, majd egy gyógyszerlaborban dolgozott. Itt kezdte el foglalkoztatni egy regény ötlete, amiben a gyilkosság eszköze a mérgezés. Körvonalazódik már Hercule Poirot karaktere is, a háború viszontagságai elől Angliába keveredett zseniális belga nyomozóé. A kezdet a krimikirálynő életében sem volt könnyű, regényeit a kiadók sorra visszadobták, majd nevetségesen alacsony összegért kötöttek vele szerződést. A híressé váláshoz egy visszás ügy is hozzájárult. 1926-ban az írónő ugyanis 11 napra nyomtalanul eltűnt. Volt, aki bűntényre gyanakodott, mások megrendezettnek vélték az esetet, utólag azonban kiderült, hogy Agatha Christie trauma és depresszió hatására olyan állapotba került, hogy napokig nem tudott magáról, és a napilapokban nem ismerte fel a saját eltűnéséről szóló cikkeket.

A világhírt 1926-ban az Ackroyd-gyilkosság című krimi hozta meg az írónő számára, amit a megjelenéskor szinte azonnal több nyelvre lefordítottak. A történet megoldása igazán újszerű és szokatlan, ami egyedivé teszi a krimi irodalom tárházában, és jelentősen befolyásolta a műfajt. Nem sokkal a siker kirobbanása után Agatha Christie elvált, majd 40 éves korában ment hozzá második férjéhez, a régész Max Mallowanhez. Az írónő gyakran elkísérte párját az ásatásokra, ahol újabb ötleteket gyűjtött munkáihoz, például a Halál a Níluson vagy a Gyilkosság Mezopotámiában című regényekhez.

A leghíresebb műveket számtalan formában feldolgozták, és az utóéletük töretlen. Ide tartozik a Tíz kicsi néger, a Gyilkosság az Orient-expresszen, a Holttest a könyvtárszobában, az Öt kismalac, a Paddington 16.50, A Bertram szálló, és még folytathatnánk a felsorolást. Agatha Christie sikerének titkát már sok kutatócsoport igyekezett megfejteni, és általában egymást átfedő, kiegészítő eredményekre jutottak. Egyetértenek abban, hogy a népes olvasótábor többek között az egyszerű nyelveznek köszönhető, hétköznapi a beszéd, nincsenek bonyolult szépirodalmi megoldások. A párbeszédek pörögnek, kevés a kísérőmondat, nincs terjengősség, ezért növekszik az izgalmi szint, ami továbbolvasásra késztet, tehát a történetek „letehetetlenné” válnak. Egyes kutatók megállapították, hogy Agatha Christie olvasása közben aktív agyi tevékenységet hajtunk végre, endorfin és szerotonin termelődik, ami miatt újabb és újabb regényeket veszünk kézbe. Véleményem szerint, egy-két regényt el lehet olvasni egymás után, de utána szünetet kell tartani, mert sok lesz a hasonló felépítésű, nyelvezetű alkotásból, ahol még a főszereplők is visszatérő figurák. Akárhogy is legyen, az írónő unokaöccsének mindenképpen igaza volt, amikor azt nyilatkozta, hogy Agatha Christie egyszerűen a cselekménybonyolítás nagymestere volt.




 
       Gyilkosság, zene, avagy milyen dallamra illik ölni
szerző: Baranyai Richárd

Kattanás... Pisztoly dörrenés... Eldőlő test... Távolodó léptek zaja... Közben halkan szól a zene... Golyózápor... Kiabálás... Hullák halomban... Üvöltő rap... Vízfelszín... Kiemelkedő uszony... Véres foltok a tengerben... Két hang váltja egymást a zongorán...

Vajon mi az, amitől egy zene jó aláfestése lesz egy filmnek, egy képernyőn feltűnő gyilkosságnak?

Nem csupán a zene stílusa. Nem lehet egyértelműen meghatározni egyik vagy másik zenei stílust, mint a gyilkosságok hangjait. Kell hozzá a film hangulata is, a történet és a cselekmény ritmusa, ha a zene ezekkel összhangban van, akkor már minden rendben.


Egy jó soundtrack attól lesz hatásos, hogy kiegészíti, esetleg fölnagyítja a film képi élményének hatását. A Keresztapa zenéje nagyon jó példa erre. A hangsor végleg összefonódott a tradicionális, fekete maffia-sztorikkal, a kiszámított, hideg gyilkossággal.

A pörgős akciófilmek zenéje ugyanígy viselkedhet. A Mátrix hangjai, mikor beindul a Neo féle húsdaráló, vagy Trinity gyilkolja a „hálózat-zsarukat”.

Azért az igazi „gyilkos” hangulat mégis csak akkor érezhető, amikor egy-két ember hal meg a filmben, és a cselekmény szálai ezek körül a halálesetek körül forognak. Akkor amikor egy, a képeken megjelenő haláleset fontos érzelmi töltést hordoz a történet szempontjából.

Az ilyenkor hallható zene általában nagyon magas és/vagy nagyon mély hangokból építkezik, mert ezek segítségével lehet könnyebben kifejezni a szélsőséges érzéseket, amit egy haláleset kiválthat. Általában a zene sebessége is lassabb, lehetőséget adva ezzel a mélyebb beleélésbe és nem eltávolítva a nézőt a gyors ütemekkel.

A zene a gyilkosságok előtt élesedni, fölpörögni látszik, hisz közeledünk a csúcsponthoz, de a halál után lassan elül ez a feszültség. Ám gyakran maradnak a pattanásig feszült idegek, amihez az kell, hogy a zene ne hagyjon menekülőutat a nyugalom felé. Ilyenkor élesen egyik pillanatról a másikra is vége szakadhat a hanghullámoknak, vagy fura módon a csúcspont, a halál után, még jobban felpöröghet a zene. Az ilyen hangulati trükkökhöz kell, hogy a zeneszerző Isteni tehetséggel, vagy teljességgel elszállt, külön világban létező komponálási képességekkel rendelkezzen.

Nézzünk és hallgassunk tehát egyszerre, éljük át a borzongató, esetleg elgondolkodtató élményeket, és ne felejtsük, a kép és a zene együttesen képes kiváltani azt a hatást, amely segít megérteni a filmet, ha az komoly, vagy szórakozást nyújtani, ha ez a mű célja.




 
       Kolpert úr- zord bűnösök, de jól érzik magukat
szerző: Szántó Sz. Erika
Katalógusból berendezett minimál dizájnos szobakonyhás lakás, középen egy régi ládával. Pont egy ember férne el benne. Később kiderül többnek is van ott hely. David Gieselmann Kolpert úr című abszurd komédiájában vendéglátók és vacsoravendégeik folytatnak pergő ritmusú csevegést hivatali főnökük hullája felett.

fotó:www.port.huTavaly áprilisban Székesfehérváron mutatták be a német kortárs dráma egyik legmeghatározóbb alakjának, David Gieselmannek Kolpert úr című fekete komédiáját, Csiszár Imre rendezésében.
A dráma fő vonala, hogy a szereplők megízlelve az egyik főbűnt, nem éreznek semmit. A történet eredetileg Németország újraegyesítése után játszódik, azonban a felszabadult új világ emberi kapcsolatokra tett hatása, bármely fejlett országra ráhúzható, ahol az emberek mások, munkájuk egyhangúsága miatt elfelejtik a saját történetüket, féktelen vágyaik rabszolgáivá válnak, vagy saját túlfűtöttségük áldozataivá lesznek. Mit kell még tennünk, hogy valami eddig ismeretlen érzés kerítsen a hatalmába, és mit kell tennünk hogy rájöjjünk, eddig teljesen más életet kellett volna élnünk? David Gieselmann a gyilkossághoz folyamodik, hiszen a filmekben is egyszer csak elő kerül a fegyver, és mindenki meghal. De hogyan?-kérdezik a szereplők a darab folyamán sokadszorra. Önök visznek fegyvert a munkahelyükre?

A kezdő képben Ralf Droht, káoszkutató (Száraz Dénes) dübörgő zenérefotó:www.port.hu takarít, készülődik, várja a vendégeket. Barátnője, Sarah (Váradi Eszter Sára) combig érő rikító citromsárga miniruhában lejt táncot barátjának. Felpörögve, kíváncsian várják, hogy leendő vendégeik Edith (Brunner Márta) és férje (Juhász Illés) mit szólnak majd, mikor bevallják embert öltek, méghozzá nem is akárkit: a nagyvállalat főnökét, Kolpert úrat. Később, egy hosszadalmas pizzarendelést követően kiderül mindenkinek van valami stikkje: Edith túl félénk és görcsös, Bastian elfojtott agresszióval küszködik, Sarah és Ralf pedig az unalom ellen öl embert. Rezignáltan és szorongva indul meg a vendégek érkezésekor a másfélórás téboly, mely végül székhez kötözéshez, kibéküléshez, majd veréshez és három gyilkossághoz vezet.

Az író az elidegenedés és elidegenítés játszmáját viszi végig a darabban. A bőség közepette is az üresség, elégedetlenség érzése, s az igazi én keresésének a vágya fotó:www.port.huhajtja a szereplők történetét. Egzisztenciális elégedetlenséget érez az új impulzusokra vágyó fiatal pár, az elnyomott feleség és a szorongásokkal, elfojtásokkal élő férj is. A szereplők semmi iránt nem tudnak igazán elköteleződni, úgy érzik, semmi nem éri meg az áldozatot. Egyik ember értékrendje sem jobb, mint a másiké, minden ideiglenes és relatív. Az emberölés jelenti számukra ennek az életnek az elutasítását, meggyilkolását, hiszen az író dróton rángatott bábui, a globalizáció megálmodott polgárai is érzik, nem olyan az életük, mint amilyennek lennie kellene, és fellázadnak. Nincs esélye a színre (már élve) nem lépő mindenki főnök-képét megtestesítő Kolpert úrnak, a tenyérbemászó pizzafutárnak és a játékból kiszállni akaró férjnek sem.

Mindeközben az író bevallottan szórakoztatni akar. Több ízben is tudatosan a bulvárszínház iparszerűen termelt, „öncélú” humorú, sablonos poénjaival és fordulataival tarkítja a darabot. Vendéglátók és vacsoravendégeik pergő ritmusú csevegést folytatnak egy láda körül, amelyben közös hivatali főnökük hullája hever, vagy mikor Edith (Brunner Márta) ráparancsol a többiekre, hogy többet ne Kolpert úrazzanak, egy személyneves barkóba során az ő fejére kerül a Kolpert felirat.

A normális mögött ott rejlik az abnormális- mondják, mikor azt találgatják, mit kéne most érezniük. De Gieselmann szereplői igazi zord bűnösök, akiket az elidegenedés legmélyebb, legintenzívebb, legáthatóbb formájában, csak az zavar, miért nincs bűnük, ha van.

A Kolpert úr januári előadásai:
Vörösmarty Színház- Pelikán terem (Székesfehérvár)
Január 10. 19.00 óra
Január 24. 19.00 óra





       Sherlock Holmes pub
szerző:
Szántó Sz. Erika


Nyirkos, ködös téli estén csengetünk be a Vígszínház melletti Baker street 221/B-be. Mikor Sherlock Holmes felől érdeklődünk, a fogadósnő egykedvűen az emelet felé biccent. Felmegyünk, de úgy tűnik elkéstünk, hiszen a detektív helyett, csak a nemrég szívott pipáját látjuk füstölögni egy mívesen kimunkált asztalon...

Valahogy így képzelném el a Sherlock Holmes pub hangulatát. Egész pontosan: így képzelném, ha nem tudnám milyen. Mikor először jártam ott, nem tűnt fel semmi, ami a világhírű detektívre emlékeztetett volna. Másodszor már alaposabb voltam, találtam is egy nagyító formájú órát, valamint egy baker street-i csendéletet az emeleten. De se Bíborvörös dolgozószoba, se Sátán kutyája, nemhogy Eltűnt menyasszony...A forralt bor viszont tagadhatatlanul elsőosztályú, és a rádióból szóló boogie woogie is kellemes, igaz az égvilágon semmi, de semmi nem emlékeztet Sherlock Holmesra és a 19. századra.

Személyzet: 7 – unott, de korrekt hölgy
Fogadtatás: 7 – nem ugrottak a nyakunkba, de nem is vártuk
Légkör: 8
Kínálat: 5- csak forralt bort ittam, itallapot pedig egyszer sem láttam
Mosdó: 3
Összbenyomás: 6- jó társasággal menjünk
Összesen: 60/36

szerző:
Kinga


Kész detektív szellemiség kell, hogy igazán bele tudjunk szeretni „a Sherlock-ba”. Egyrészt nem egyszerű megtalálni a helyet, főleg mióta (hozzá kell tegyem, évek óta) egy építkezés állványzata takarja a bejáratot. Aki szemfüles felfedezheti a vendégeknek kikészített játékokat a földszinti ablakban, vagy az emeleten a teljes falat betakaró festés részleteit, a plakátokat a lépcső mellett. Így van ez az itallappal is, melyet, mint visszatérő látogató, volt már alkalmam látni. Egész egyszerűen kutatni kell! Szerencsére a pincér jön magától is, bár igazán jó detektívnek kell lennünk ahhoz, hogy egyszerre 3 szónál többet csaljunk ki belőle.

Másrészt kellemesen el lehet itt időzni, van búzasör is az ínyencek kedvéért, s még akkor sem rongyolódunk le, ha esetleg több, mint egy pohárral fogyasztunk a jó beszélgetés lendületében. Nem mondom, azért a helyre ráférne egy alapos felújítás: ütött-kopott asztalok, székek. Talán ezért van oly régóta beállványozva? Rejtély...

Személyzet: 6 – kicsit akadozó a kiszolgálás
Fogadtatás:6
Légkör:8 – sejtelmes csörömpölés is volt mielőtt megkaptuk a forralt bort. =) Bár a „pipafüst” elmaradt – szerencsére
Kínálat:7 – nem minden kiskocsmában van búzasör!
Mosdó:3 – még szerencse, hogy nem lakom messze
Összbenyomás:7 -korrekt a maga kategóriájában
Összesen:60/37

szerző:
Tóth Tamara


Intézménykritikánk helyszínéül a fent említett pub szolgált, de hamar rájöttem, hogy Sherlock helyett inkább a 20. századi ballonkabátos, szivarozó kollégájáról elnevezett egységet kellett volna választanunk. Véleményem szerint – amit kedves szerkesztő társaim jelen esetben nem osztottak – egy jó hely arról ismerszik meg, hogy nem, vagy csak nehezen lehet helyet találni. Nos, a Sherlock Pub esetében ez nincs így, hiszen érkezésünkkor szinte visszhangzott az ürességtől. Januári fagyból dideregve érkeztünk a kocsmába, ahol az egyértelmű forralt bor mellett voksoltunk. A kihozott nedű valószínűleg csak mikrót látott, de nagyobb a baj az volt vele, hogy nem lehetett elég gyorsan meginni ahhoz, hogy ne hűljön ki teljesen.

A földszinten hideg van és kicsi a hely, fent alacsony a belmagasság, és nyomasztó a túl sötét dekoráció. Hangulatfokozásként lehet társasozni, de jobban örültem volna, ha a ragacsos asztalt inkább letörlik.

Személyzet: 5 – egy személyből állt, de még az is sok volt
Fogadtatás: 5 – vége a nyugis estének, dolgozni kell
Légkör: 6 – hiányzott
Kínálat: 5 – sehol semmi infó
Mosdó: 3 – kicsi és csúf szegény
Összbenyomás: 6 – remélem, egyszer kihasználják a lehetőségeket
Összesen: 60/29

szerző:
Plecskó Edina


A jelen írásban górcső alá vett pubot inspirálandó, Sir Arthur Conan Doyle nyomozójának alakja szolgált alapul a helyiség kialakításánál. A detektívregényeket kedvelők számára igazi csemege lehet(ne) a Sherlockba való betérés, de maradjunk inkább a feltételes módnál. Mert a szórakozóhely neve alapján sokkal többre is hivatott lehetne – ezzel ellentétben nem teljesíti az autentikusság kitételét sem. A falakon lévő illusztrációk emlékeztetnek ugyan Holmes-ra és kis londoni hangulatot kölcsönöznek, ám ezen felül nem jegyezhetünk fel több jó pontot. Miként a hely – az általam elvárttól messze alulteljesítő – zenei világának meglepően modern(!) és vegyes volta mellett, az egyéb berendezések sem bizonyulnak a leghitelesebb választásnak. Annyi bizonyos, kész detektívnek kell lennünk az eléggé halvány megvilágítású helyen, hogy a homályban tájékozódjunk. Viszont ha egyszerű nyugodt beszélgetésre, vagy jó forralt borozásra vágyik az ember, a délutánok kitűnő alkalmat nyújtanak a Sherlockban ennek megvalósítására, ahol az egyszemélyes felszolgáló-egység kisebb várakozás után teljesíti rendelésünket.

Személyzet: 5 – a pincérnő szemében közöny, kiábrándultság
Fogadtatás: 6 – semmi felhajtás
Légkör: 6 – meglepően nyugodt
Kínálat: 5 – nem túl gazdag, bár ez betudható a hiányos tájékoztatásnak is
Mosdó: 3 – használata talán visszavet minket a túlzott mértékű italfogyasztástól
Összbenyomás: 5 – jobb alapötlet, mint kivitelezés
Összesen: 60/30