A képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című rock-musical, a '70-es évek szellemi mészárlásának közepette jelentett kitörési pontot abból az ideológiai válságból, amely oly sok alkotó életét nehezítette meg a művészvilágban. A 3T gyűrűjében - amikor is a tiltás egyre nagyobb szerepet kapott - tudott magának létjogosultságot szerezni a tabudöntögető darab, mi több, hónapok alatt kultikus jelentőségű művé vált. Az 1970-es évek elejénuralkodó zűrzavaros politikai viszonyok a kulturális életre is nagy hatássalvoltak. A hatalom hirdette "munkáspolitika", mintegy az ideológiai rendcsinálás úttörőjeként lépett fel az élet megannyi szférájában, így aszellemi-kulturális téren is. A cenzúra elől nem bújhatott el senki, a rebellisrock megfékezésére pedig a kultúrpolitika ekkor már nyíltan törekedett.Felismerték ugyanis, hogyez a zene olyan társadalmi-szociológiai tartalmakathordoz, melyek jelentősége a fiatalok életében egyre nagyobb, így számos zenekarés darab ellen indítottak hajszát, több intézményt is bezártak. E válságos időszakban született meg a Képzelt riport kisregény, az ekkor 77 éves Déry Tibor tollából. Annak apropóját az 1969 augusztusában lezajló woodstocki és a decemberben gyilkossággal végződő altamonti fesztivál szolgáltatta. Az ötlet, hogy ezt színpadra adaptálják, Pós Sándor dramaturg fejéből pattant ki, aki a kurrensnek ítélt téma miatt látott a szövegben fantáziát. Igaz, a fennálló társadalmi fesztültségek okán ezt sokan - Déry és a kulturális élet más szereplői -képtelenségnek tartották. Várkonyi Zoltán, a Vígszínház igazgatója azonban vállalta a feladatot, hogy helyszínt biztosít a darabnak, ám szakmai és politikai vonalon is nagy ellenállással kellett megküzdenie. Az LGT tagjai tettek eleget a Képzelt riport megzenésítését célzó felkérésnek, amely munkafolyamat során a szereplők sorsa felől értelmezték a darabot. Végül a bemutatót az MSZMP agitprop Bizottsága is jóváhagyta - akik meggyőzésére a nyugati hippi-kultúrakritikájaként illeték a művet -, ám a próbákon végig rajta tartották a szemüketés többször is csiszoltak a darabon. E szigorú odafigyelés a téma okán nem volt meglepő: a darab a szex, kábítószer és a rock and roll mellett adisszidens-kérdéssel és a zsidó-témával is foglalkozott. A képzelt riport egy amerikai popfesztiválról 1973. március 2-án a Vígszínházban kerülhetett színpadra olyan színészek tolmácsolásában, mint Tahi Tóth László, Balázs Péter, Kern András, Almási Éva, Hegedűs D. Géza, és Kútvölgyi Erzsébet. Az első előadás még döcögősen indult annak rendkívüli szokatlan és új hangvétele, játékstílusa miatt. A rockot színházi közegben való mgjelenítése miatt pedig az LGT ellen fogalmaztak meg vádpontokat a zenésztársak, szerintük ez egyet jelentett a műfaj elárulásával. A fenntartásokat azonban hamar elsöpörte a siker. A színházi világba és a rockba hozott új lehetőségekkel később már senki sem vitatkozott, mindenki elismerte a darab igazi értékét. Általa megszülethetett Magyarországon a modern zenés színház, és a rock ezután már nem csak a színházzal, de a filmmel, képzőművészettel, vagy az irodalommal is szövetségre léphetett A darab kiállta az idők próbáját. Ezt bizonyítja az is, hogy a premier óta számos változat látott napvilágot, és 36 év elteltével a közönség még mindig magáénak érzi.
|