| | | Melyik az ember, és melyik a disznó? | George Orwell: Állatfarm szerző: Szántó Sz. Erika |
Orwell szatirikus társadalomkritikája mindenkibe beleülteti az alapvető skandalumot, miszerint "minden állat egyenlő, de vannak állatok, melyek egyenlőbbek."
„Az Ember az egyetlen igazi ellenségünk. Tüntessük el az Embert a színpadról, és az éhség és az agyondolgoztatás legfőbb okát egyszer s mindenkorra megszüntettük." Jövendöli meg álmában a forradalom eljöttét az Őrnagy, aki a könyv által megjelenített sztálinista kritikában az elméleti lenin-marx vonalat képviseli. Az eredetileg szocialista beállítottságú Orwell könyve már itt kikezdhetetlen értékű, hiszen nemcsak, hogy rávilágít a korabeli Szovjetunió teljes egészére, a hazugságokra, a gyilkosságokra, az embertelen bánásmódra, de vissza is kérdez: jó ez vajon nekünk, és jó ez vajon nekik? 1. Aki két lábon jár, az ellenség. 2. Aki négy lábon jár, vagy szárnyai vannak, az barát. 3. Állat nem visel ruhát. 4. Állat nem alszik ágyban. 5. Állat nem iszik alkoholt. 6. Állat nem öl meg más állatot. 7. Minden állat egyenlő. | Az állatok, és gondolatot felvillantó öreg disznó eszméje alapvetően jó, a gond a gyakorlattal és megvalósításával van. Az Őrnagy halála után a konfliktusokat agresszívabban kezelő Napóleon (a regény francia nyelvű kiadásában César...) veszi át az irányítást. Sztálinhoz hasonlóan a hadsereg (jelen esetben kilenc kutya) segítségével biztosítja hatalmát, mellyel nemcsak félre állítja vetélytársát, Hógolyót, de a többi állatba is beleneveli a félelmet. (Igaz a juhok a rendszert támogató buta manipulált tömeg megfelelői csak újra, és újra az architektúra lebutított jelszavát skandálják:"Négy láb jó, két láb rossz.") Napóleon igazi diktátorrá válik és megváltoztatja az állati társadalom eredeti célját: akárcsak bárhol a világban a tézis, antitézissé, majd szintézissé válik, olyannyira, hogy a disznó a regény végére már teljesen emberi életet él. „Tizenkét hang üvöltözött dühösen, és a hangok mind teljesen egyformák voltak. Most már nem volt kérdéses, hogy mi történt a disznók arcával. Az állatok a disznókról az Emberekre, az Emberekről a disznókra, aztán a disznókról megint az Emberekre néztek, és már nem tudták megmondani, melyik az Ember, és melyik a disznó”.
|
ESZKÖZÖK:
|
|
|
|
|
|
Szerkesztői levél >>
| 2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >> | Film >>
| Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >> | Színház >> Intézménykritika >>
| (Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >> | Könyv >>
| Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >> | Zene >>
| MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >> | Híres magyarok >>
| "Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >> | Fotó >>
|