címlap    party    magunkról    szellemi támogatóink    kapcsolat     
Heti téma: a mese 
Heti téma: a mese 


 
       Elmebaj a vásznon
szerző: Kinga
Kíváncsi nagy szemekkel néztem, mikor először hallottam arról, hogy nagy festőművészek pszichés betegségei az avatott szemnek egyszerűen leolvashatók a vászonról. Pedig ha jobban belegondolunk teljesen logikus. 
 
A gyerekrajzokon még tisztán tettenérhető minden, nincsenek tudatosan felvett álcázó mintázatok, és külső alkotói hatás sem érte még a "művészkéket". Persze ez is korhatáros, csak éppen fordítva ún. 12 éven felülieknek nem ajánlott.  Ha például arra kérünk ovisokat, rajzoljanak egy barlangot, akkor születésükről tudhatunk meg információkat. A császármetszéssel világra jött gyerekek a kincses barlangba biztosan csempésznek egy kést vagy kardot is. De említhetném még a családrajzokat, melyek szintén sokat mesélnek. Hogyan érzi magát a gyerek élete első közösségében? Kiegyensúlyozott? Vannak családi problémák? A belső érzelmi viharokat, akármennyire próbáljuk rejteni a gyerekek megérzik, és rajzaikban árulkodnak az otthoniakról."Vannak általánosan pozitív szempontok, például ha az ábrázolt családtagok egy-két sorban helyezkednek el, ha az alakok egészek, minden testrészük megvan, a rajzoló színes ceruzát használ és a rajzoló helye az utolsó a sorban." Egyértelműen negatív a kusza elrendezés; az átfirkált, csonka, torzított méretű alakok; a kevés szín, a fenyegető mozdulat a rajzon.
 
Az ösztönös őszinteség világából evezzünk egy későbbi stádiumba, feltételezzük, hogy ifjú alkotónk nem dobta el a színeseket és tekintsük meg, ezúttal mit rajzolt nekünk. Elborult elméjű művészekben bővelkednek a lexikonok, ám rövid áttekintésünkben csupán három nevet említünk meg, a vizionáriust, a skizofrént (?) és a mágust.
 
Gulácsy Lajos. Korai művein a preraffaeliták és a szimbolikus szecesszió, míg késői alkotásain a szürrealizmus és az expresszionizmus hatása látszik. Irreális világ. 1910-es évek közepétől víziós festészete a szürrealizmus előfutárává avatja. (A halál sziklája c. olajfestménye, Az ópiumszívó álma).  Bizonytalan pasztell színeket ötvöz határozott tiszta színekkel így egy vibráló, nyugtalan felületet alkotva. A vonalak tekergése az érzelmi feszültséget hangsúlyozza tovább, ami több képén párosul a formák egymásba folyásával, képlékeny és képtelen átváltozásokat okozva. Olyan, mintha csak a világháború kirobbanása okozta bizonytalanság öltene testet a vásznon és menekülne el egy na'conxypani álomvilágba. Gulácsy a háború kitörésekor Velencében tartózkodik, a hír hallatára idegrendszere összeroppan, s ettől fogva rövid megszakításokkal az idegszanatóriumok, 1917-től kezdve pedig haláláig elmegyógyintézet lakója volt. Festészetének 1924-ben bekövetkezett vaksága vetett véget.
 
Vincent Van Gogh A legklasszikusabb, hangulati széteséseit vászonra vivő alkotó, olyannyira, hogy Van Gogh Patográfiája címmel már könyvet is adtak ki róla. Művészettörténészek és pszihológusok egyaránt kutakodó kíváncsisággal fogják körül. Ez utóbbi tábor igyekszik megállapítani miféle elmekórsága volt, epilepszia, skizofrénia (Figyelem, tudathasadás és nem többszörös tudat!!!)? Rejtély. Az viszont tény, hogy 1888 és 1890 között festett bizonyos műveinek jellegzetes stíluselemei, a körök, félkörök, csillagszerű képződmények, cakkok stb. szembetűnő hasonlóságot mutatnak a migrénesek optikai benyomásaival, és az epilepsziások rohamai idején észlelt magatartászavarokkal.  Cédrus ábrázolásain a göcsörtös képződmények Van Gogh mentális sérüléseit, frusztrációit jelölhetik. A kusza ágak a  belső ellentmondásosság okozta feszültség vizuális lenyomatai. A színek intenzív, kultusszá fejlesztett használata, a fényforrásokat körülfonó aura, a szaggatott ecsetkezelés mind-mind elmeállapotára utal vissza. Tátrai Vilmos szerint: "Van Gogh utolsó éveinek alkotásaiban a heroikus küzdelem, az életet jelentő művészi kifejezésért folytatott harc jelenik meg."
 
Csontváry Kosztka Tivadar. „Bal szemem, ez a művészi szem olyan páratlan, hogy a Napot ellenőrzöm működésében, erre nem képes senki sem, megvakítaná az embert, és én csinálom – írja a napútfestő. Elég későn, 40 éves korában fogott művészi pályájába, melyben rengeteg tudatosság lapult. Így képeinek értelmezése egészen más talajon indul. A tudatosság ilyen foka, és Csontváry naplójegyzetei segítenek lavírozni a szimbólumok világában. Hagymás István nagyon izgalmas, az összeesküvés elmélettel határos elemzésében egyenesen sámán-mágus festő, ki születési évének azonosságán túl sok fűz még össze Van Gogh-gal. Az író a pszihés aspektusok helyett a tudat másfajta tudatossággal való ezoterikus-tudományos elegyét szolgáltatja számunkra. Csontváry Kosztka Tivadarnak a fentebb említett Hagymás különös, nagy jelentőséget tulajdonít, miként írja:  "... az az érzésem, hogy festőnk ilyen eredendően szerves magos-magas-magvas-mágus házból valónak tudta magát. Pap Gábor hívta fel a figyelmet a festő nevének sámánsághoz kötődő aspektusára, tudniillik arra, hogy minden „valamirevaló” sámánnak van úgynevezett fölös csontja (például foggal születik vagy hatujjú). Csontvárynál a fölös csont a nevében rejtezik, ugyanis végső formájában az kétszer tartalmazza a csontot, egyszer tótul (Kosztka), egyszer magyarul (Csontváry)." Ehhez persze mélységes hit kell, bár tény Csontváry szintén az elmebaj határán alkotott.


KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
  Picasso és a Zöld tündér


ESZKÖZÖK:   Nyomtatható verzió      




Szerkesztői levél >>
2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >>
Film >>
Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >>
Színház >>
Merj nagyot ébredni!
Ott voltam, ahol ezrek tüntettek a médiatörvény ellen – és még a zene is jó volt! >>
Intézménykritika >>
(Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >>
Könyv >>
Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >>
Zene >>
MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >>
Híres magyarok >>
"Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >>
Fotó >>
Buddhizmus képekben 2.
>>




Bookmark and Share
Pszeudo a facebookonRajongó leszek!

Copyrigth © 2008 pszeudo.hu. Készítette: Szántó Gyula





Szerkesztői levél
Film
Színház
Intézménykritika
Könyv
Zene
Híres magyarok
Fotó