| | | Bármi | - ami boldoggá tesz. szerző: Simon Borbála |
Miért inkább a létező, mint a semmi? – teszi fel a kérdést Heidegger Mi a metafizika? című tanulmányában. Egy parodista, hitvallásaként pedig azt kérdezhetné meg, hogy miért inkább a karikatúra, mint az eredeti?
White and nerdy
Nem csak Eminem az, akinek fehérként sikerült sikereket elérnie a rap műfaján belül, hanem egy hozzá hasonló furcsa fickónak is: Weird al Yankovic-nak. Igaz egy teljesen más megközelítés segítette, anyakönyvezett nevén Alfred Matthew Yankovicot a toplisták élére.
A fura jelzővel megilletett zeneszerző, producer, parodista, szatírista is úgy kezdte, mint mindenki más; szülei beíratták hétévesen a helyi zeneiskolába. Csak nem a gitár tanszakra, hanem harmonikázni. Az iskolában egyébként kitűnő tanuló Al-t mindenki furcsának tartotta, és ezen nem segített az sem, hogy egy évvel korábban kezdte az iskolát és kihagyta a második évet is, olyan jól haladt a tananyaggal. Így folyton fiatalabb maradt (sic!) osztálytársainál, akik nem kezelték jól a helyzetet. Főleg, hogy Yankovicot nem érdekelte sem a sport, sem bármilyen más szociális interakció, ami az iskolához kötötte volna. Kivéve azt a nemzeti mozgalmat, ami arra inspirálta a diákokat, hogy a vitában, szónoklatban jeleskedjenek, vagyis hogy a retorikai kvalitásaikat kiaknázzák. Több trófeát is szerzett az egyesület non-profit edukációja során. Az egyetem alatt kezdetett el rádiózni, kis kitérő lehetett, hogy valójában építésznek tanult. Pedig már ennyiből leszűrhetjük, hogy a szöveg az ő fegyvere, nála jobban senki nem forgatja a szavakat. Legalábbis a paródia kategórián belül. Ha nem is egyenes, de meg volt már az út számára az egyetemi rádiótól, egy los angeles-i rádióműsor társulatáig, majd az első lemezfelvételig (Joan Jettet figurázta ki az I Love Rocky Roadban.) Leborotválta a bajuszát, megnövesztette a haját és megműtette a szemét. Ja és közben szép lassan még híres is lett. De hogy az általa kicsavart művek, hogyan jobbak, eredetiben-vagy áthumorizálva, azt mindenki döntse el magának. Az biztos, hogy egyik előadónak se fájhat a görbe tükör, amit Weird haverunk eléjük tart. A létező (intellektuális és ironikus vagy cinikus szócsavarás) és a semmi (mint üresfejű, popdívák, popszövegei) párharca örökös marad.
Ugyanakkor a létezőt is csak a semmi felől ragadhatjuk meg. Valahogy így.
|
ESZKÖZÖK:
|
|
|
|
|
|
Szerkesztői levél >>
| 2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >> | Film >>
| Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >> | Színház >> Intézménykritika >>
| (Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >> | Könyv >>
| Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >> | Zene >>
| MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >> | Híres magyarok >>
| "Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >> | Fotó >>
|