Történik Budapesten, idő: 2011 meteorológiai tavasza – március idusa.
Két pinahuszár a Nemzeti lépcsőjén beszélget. Mit beszélget rappel, vagy épp hip-hoppál hisz ők nem reppesek, társadalomkritikusok, a street art szubkultúra ideológiai mesterei manapság. Az utcai műfajok közül talán a freestyle٭ áll hozzájuk a legközelebb, de egy-egy verses csatában٭٭ is benne vannak ők, akik Akkezdet Phiai٭٭٭ és a végzet urai.
Szereplők:
ÚJONC (Závada Péter)
SAIID (Süveg Márk)
ÚJONC. Tesó, figyelj, hol a helyed?
SAIID. Félig üres vagy félig tele?
Tudja azt nem más, csak a fene, hát
húzzatok a csába, a gecibe
Kossuth téren van most a helyed
ÚJONC. A Kossuth téren is van a helyed,
mert nem vár ránk a papság csak a rabság, hisz
irigye vagy a másnak
főleg a Szabadnak.
Nem tudja más,
SAIID. csak a Psanyi, ha élt is,
akiért haltak, olykor mások is.
A hős, akit közös sírnak adtak
Mert benne volt a kapuzárási pánik
ÚJONC. Had szóljon! Azt add be!
AKKEZDET PHIAI Kapu-zarasi panik
Bólogatva elindulnak. De nem régi, hanem új történelmi helyszínek felé. Saiid kezében egy Iphone, amin a wifit basztatja. Újonc újra kérdezi.
ÚJONC. Öreg, figyelj már, hol a helyed?
SAIID. Ma vagy már holnap?
Európa pont, pont ott, este hattól
Fél órát csúszva
Kedden már viszont szabad a sajtó
ÚJONC. útja van annak.
Öttől nyomja két végzet poéta
Hogy „sás-ka had dzsihád
Lázhatás e lázadás,
Országos oszt ott ül és lemezszerződtető tetőszerző lemez”
SAIID. Higgyetek nekem
ÚJONC. és mégse higgyetek nekem
Jobb, ha te találod meg,
a saját helyed.
٭Freestyle rap: A freestyle rap rögtönzött, improvizatív stílus. Általában nem előre megírt szövegrészletekből áll, vagy legalábbis nem ezek alkotják a szöveg nagyobbik részét.
٭٭slam poetry: Olyan előadás, amely során a költők felolvassák vagy elszavalják nagyrészt saját verseiket, amelyet aztán a közönség soraiból kiválasztott zsűri pontoz egy tízes skálán. Az első ilyen versenyt 1984 novemberében tartották Chicagóban, a Get me High Lounge nevű szórakozóhelyen, Marc Smith kezdeményezésére.
٭٭٭Akkezdet Phiai:
A páros ’96 végén kezdte meg a közös munkát HTA (Higher Tone Alliance) néven. Eleinte csak zenét, majd magyar és angol nyelvű szövegeket is írtak. ’99 közepén vették fel mostani nevüket és döntöttek teljes mértékben a magyar nyelv használata mellett. Az első albumon is szereplő Phasskivan, Tartsdmegatávot, Újítanék című darabok is ekkor születtek. Bővebben:
2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >>
Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >>
(Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >>
Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >>
MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >>
"Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >>